ارایه پکیج اقدام پژوهی ، گزارش تخصصی و تجربیات مدون
سایت علمی و پژوهشی ایران فایل | اقدام پژوهی | گزارش تخصصی

فایل ورد قابل ویرایش

توضیحی مختصر از متن فایل  :

 

وضع ادبي ايران

در قرن چهارم ونيمة اول قرن پنجم هجري

وضع عمومي زبان و ادب فارسي

دوره يي كه مورد مطالعة ماست ، با آنكه ابتداي ترقي ادب فارسيست ، يكي از مهمترين ادوار ادبي ما هم محسوب مي گردد . در ابتداي اين عهد رودكي استاد شاعران و در اواخر آن فردوسي و عنصري دو استاد مسلم شعر پارسي زندگي مي كرده اند .

شاعران ديگر اين دوران نيز هر يك صاحب شهرت واهميت خاص در تاريخ ادبيات فارسي هستند . كمتر دوره يي از ادوار ادبي فارسي است كه اين همه شاعر استاد و بزرگ ، آن هم از يك ناحية محدود ، در آن زندگي كرده باشند ، و كمتر عهديست كه در آن فصاحت و جزالت كلام تا اين حد مفطور و ملكة گويندگان باشد . كثرت شعر و تعدد آثار گويندگان چنانكه خواهيم ديد يكي از خصائص عمدة اين دورانست .

علت اساسي اين توسعه و رواج روزافزون شعر تشويق بي سابقة شاهان از شاعران و نويسندگان بود . همة اميران و شاهان مشرق در آن دوران نسبت بگويندگان پارسي سراي و نويسندگان و شاعران تازي گوي ايراني رعايت كمال احترام را مي كرده اند و اين حكم حتي دربارة محمود غزنوي كه شاعران را بمنزلة عوامل تبليغت خود بكار مي گماشت ، صادق است مگر در رفتار ناجوانمردانة او نسبت باستاد طوس كه آن خود داستان ديگري در قلمرو مسائل نژادي و مذهبي دارد .

صلات گران و نعمتهاي فراوان كه اميران و شاهان درين دوره در راه تشويق شاعران صرف مي كرده اند بحدي بود كه آنانرا بدرجات بلندي از ثروت و تنعم مي رسانيد . دربارة رودكي نوشته اند كه بنة او را چهارصد شتر مي كشيد و خاقاني دربارة عنصري گفته است :

 


لینک دنلود:


مقاله فردوسي


مقاله فردوسي

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





تاريخ : جمعه 9 تير 1396برچسب:,مقاله فردوسی Pdf,مقاله فردوسی و شاهنامه,تحقیق درباره فردوسی و شاهنامه,مقاله در مورد فردوسی و شاهنامه,تحقیق درمورد فردوسی و شاهنامه,مقالات دانشگاه فردوسي,مقالات فردوسی,مقالات درباره فردوسی,مقاله درباره ي فردوسي,مقاله اي درباره ي فردوسي,مقاله در مورد فردوسي,مقالات در مورد فردوسی,مقاله اي در مورد فردوسي,مقاله كامل در مورد فردوسي,تحقیق شاهنامه فردوسي,مقاله در مورد شاهنامه فردوسي,مقاله دانشگاه فردوسی مشهد,مقالات فردوسي,مقاله درباره فردوسي,مقاله درمورد فردوسي,مقاله شاهنامه فردوسي,مقاله دانشگاه فردوسي,
ارسال توسط ali ahamadi
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی