ارایه پکیج اقدام پژوهی ، گزارش تخصصی و تجربیات مدون
سایت علمی و پژوهشی ایران فایل | اقدام پژوهی | گزارش تخصصی


%D9%84%D8%A8.jpg


LNZK2YCAB14J4SCA293W01CAI1C1YZCAUSWD89CATA8B3YCAPSP5FXCATQ5SMRCAPIIXAOCAC7E227CAKBQDDZCA8X4LIVCAJM4EQ9CAY4V3ZNCAE0R5WLCAGAJ7EZCAD0AOCTCAKQCPSFCAENGWIXCALHHS6N.jpg


ice.jpg

چند نكته ضروري در مورد تهيه بستني ها:

 

1- وقتي خامه به راحتي شكل نمي گيرد، نشان دهنده پرچرب بودن آن است. در اين صورت كمي شير خنك به آن اضافه مي كنيم و خوب به هم مي زنيم، بعد مورد استفاده قرار مي دهيم. علت ديگر ، شل بودن خامه است كه در اين صورت مقداري پودر خامه خشك اضافه مي كنيم.
2- شير را براي تهيه بستني حتماً بجوشانيد.
3- اگر كيفيت ثعلب( ماده پودري شكلي است كه معمولاً براي غليظ كردن بستني ها و بعضي از مرباها مورد استفاده قرار مي گيرد) پائين بوده ويا مقدار آن براي تهيه بستني كم باشد، در اين شرايط بستني كشدارنشده و حالت يخي به خود مي گيرد، پس بهتر است به مقدار تعيين شده توجه شود.

مواد لازم

1 كيلو شير جوشیده خنک
250 گرم شكر 
3 تا 4 گرم ثعلب
نصف استكان گلاب
يك سوم قاشق چايخوري زعفران سائيده 
100 گرم خامه
2 گرم هل ساییده

طرز تهيه:

شير را مي جوشانيم و بعد حرارت آن را ملايم كرده و زعفران حل شده در گلاب را اضافه مي كنيم و شكر و ثعلب مخلوط شده را هم كم كم به آن اضافه كرده، با چنگال مرتب به هم مي زنيم تا شكر و ثعلب در شير حل شود. پس از خنك شدن مايع بستني، آن را در ظرف فلزي ( استيل) مي ريزيم و در ظرف پر از يخ نرم شده قرار مي دهيم و با همزن مرتب به هم مي زنيم تا بستني خودش را گرفته وسفت و كشدار شود. ظرف را در فريزر قرار مي دهيم و بعد از نيم ساعت آن را در مي آوريم و مجدداً با همزن خوب مي زنيم تا بستني آماده شود. موقع سرو مي توانيم آن را در ظرف بستني خوري بريزيم و با يك قاشق سوپخوري شربت آلبالو آن را تزئين كنيم و يا به طريق زير به آن خامه تكه تكه شده اضافه كنيم. خامه را با كاردك فلزي يا پلاستيكي به كف سيني به قطر 2 ميلي متر بكشيد و آن را در فريزر و يا يخدان قرار دهيد.پس از سفت شدن آن را با كاردك از سيني جدا كرده و به بستني اضافه كنيد . موقع سرو از پودر پسته هم مي توانيم استفاده كنيم.

نكات تغذيه اي:


به علت وجود شير و خامه در بستني، براي افرادي كه به مقدار كم لبنيات مي خورند، مي تواند مفيد باشد ولي خواص شير را نخواهد داشت. كل انرژي اين مقدار بستني، 1735 كالري است. اين مقدار اگر توسط 10 نفر ميل شود، سهم هر فرد 5/173 كالري خواهد بود.


تاريخچه بستني در ايران

مي‌گويند در سال آخر سلطنت ناصرالدين شاه ساختن بستني در ايران متداول شد و معروف‌ترين بستني‌ فروش تهران يعني ممدريش بستني خامه‌دار مخصوصي تهيه مي‌كرد كه در تهران مردم استقبال زيادي از آن كردند. اين بستني با ثعلب تهيه مي‌شد. يخ و نمك را در بشكه‌اي ريخته داخل بشكه را شير مي‌ريختند و با وسايل مخصوص و تمهيدات زياد و تكان دادن و چرخاندن ظرف از آن بستني تهيه مي‌كردند. بستني‌فروشي‌هاي دوره‌گرد به زودي در تهران پيدا شدند كه بستني را در همان محفظه‌ها مي‌گرداندند و با نان مخصوص عرضه مي‌كردند.

بستني ممد ريش شهرت زيادي در تهران به دست آورد. بستني خامه‌اي پر از گلاب و خامه و هل و بسيار مايه‌دار و كش‌آمدني، كاملا سفيد مانند برف لاي دو نان مخصوص معروف به حصيري كه روزانه چند هزار دانه از آن به فروش مي‌رفت. سال‌ها بستني به همان سادگي و رنگ شيري عرضه مي‌شد تا اينكه در حدود سال 1329 بستني ماشيني كاليفرنيا به بازار آمد و ذايقه‌ها بدان عادت كرد. بعدها بستني زعفراني زرد‌رنگ نيز شهرت يافت . ديگر بستي فروش مشهوري كه شهرتش حتي به شهرهايي مانند لوس آنجلس و پاريس هم رسيده است اكبر مشدي است. نام واقعي اين شخص اكبر مشهدي ملايري بود. هنگامي كه وي ۲۰ ساله بود كه با ممد ريش آشنا شد و از طريق آشنايان وي توانست به آشپزخانه دربار مظفرالدين شاه راه پيدا كند و تا آخر دوره قاجاريه در دربار بستني سرو مي كرد. بعد از انقراض سلسله قاجاريه ،رضا شاه تمامي پرسنل و خدمه دربار ازجمله اكبر مشهدي ملايري را از دربار اخراج كرد . اكبر مشهدي ملايري بعد از اين واقعه با پولي كه در مدت خدمت در دربار جمع كرده بود توانست مغازه بستني فروشي خود را در درحوالي ميدان راه آهن با نام بستني فروشي اكبر مشدي افتتاح كند.
وي معتقد بود كه بستني هاي ايراني بايد كاملا با بستني هاي خارجي فرق داشته باشد و ايراني ها ترجيح مي دهند تا در بستني هايشان خامه ، گلاب و زعفران بيشتر از نگهدارنده ها ي ديگر باشد. اكبر مشدي در ۹۲ سالگي بر اثر عارضه كليوي فوت كرد . خبر فوت وي حتي در روزنامه هاي عراق و پاكستان هم انعكاس يافته بود. يكي از ديپلمات هاي پاكستاني مقاله اي را براي بزرگداشت اكبر مشدي در روزنامه نوشت

با گذشت سال ها و افزایش شهر نشینی و بالار فتن مشتریان بستنی ، بستني به تدريج به صورت ليوان كاغذي عرضه شد اما بستني فروشان سنتي از اين كار خودداري كردند (و مي كنند.) بستني بلوت كه انواع رنگ ها را در بستني توت و شاه توت و قهوه و كاكائو و پرتقال و ليمو و آناناس و موز و غيره عرضه مي داشت زماني بازار بسيار پررونقي داشت اكنون انواع بستني ها در ايران عرضه مي شود و البته بستني هاي تهيه شده در كارخانه هاي معروف كه پس از توليد در كاميون مجهز به سردخانه به فروشگاه*ها انتقال يافته و در يخچال فروشگاه ها قرار ميگيرد ، فروش بسيار گسترده تري دارد...

یادش بخیر بچه که بودم بستنی می فروختیم و شناسنامه بیچاره را گرو می گذاشتیم و چرخ بستنی را با بارش تحویل میگرفتیم و راه می افتادیم تو خیابونهای تهرون هی داد می زدیم.
بستنی
هل و گلاب
نوبر بهار 
بستنی
گرمای 40 درجه در تهران و از فلاح و وصفنار تا پارک شهر و بلعکس با 3 تومان سود


نکات جالبی راجع به بستنی

 

كودكان بين سنين 2 تا 12 سال بيشترين دوستداران بستني هستند و افراد بالاي 45 سال هم از خوردن بستني بيشترين لذت را ميبرند

براي خوردن يك بستني قيفي تقريبا بايد 50 بار آن را ليس زد

خوردن بستني در شهر نيوجرسي آمريكا بعد از ساعت 6 بعد از ظهر بدون اجازه پزشك ممنوع است

آمريكا بيشترين مصرف كننده بستني در جهان است. آمريكا با ساخت بيش از 1/5 ميليارد گالن بستني در رده اول توليد بستني در جهان

است.

50 درصد آمريكايي ها بستني را با سگ و گربه خود قسمت ميكنند. 
مردان بيشتر از زنان علاقه به خوردن بستني به عنوان دسر دارند

بيشترين مقدار وانيل به كار برده شده در بستني در ماداگاسكار تهيه ميشود

شكلات پرطرفدارترين شهد به كار رفته روي بستني است

تقريبا 13 درصد مردان و 8 درصد از زنان بعد از اتمام بستني، ظرف بستني خود را ليس ميزنند

بزرگترين بستني در دنيا 3 متر و 70 سانتي متربلندي دارد و با 4 هزار و 666 گالن بستني در كاليفرنيا در سال 1985 تهيه شده است.

اين بستني 24 هزارو910 كيلو گرم وزن دارد. همچنين بزرگ ترين كيك بستني در چين ساخته شد كه 50 متر ارتفاع و 3 متر عرض داشت. اين كيك 32 هزار تكه شد.

كوكي جارويس 39 ساله كه تقريبا 419 كيلوگرم وزن دارد ميتواند در عرض 12 دقيقه يك گالن كه معادل 255 گرم بستني وانيلي است، بخورد. او در مسابقه خوردن بستني نفر اول در جهان است

از شخصيتهاي مشهوري كه به خوردن بستني علاقه مند بودند مي توان به اسكندركبير، چارلز دوم، امپراتور روم (نرون)،ماركوپولو،جرج واشنگتن، توماس جفرسون،جيمزماريسون،ناصرال دين شاه، مظفرالدين شاه و رضا خان اشاره كرد.


این هم فال بابستنی

طعم بستنی و ویژگی های شخصیتی شما

چه طعمی از بستنی را دوست دارید؟


جالب است بدانید که ارتباط مستقیمی بین ویژگی های شخصیتی شما و طعم بستنی دلخواهتان وجود دارد. این تست خودشناسی برپایه تحقیقات یک شرکت آمریکایی تولیدکننده بستنی به نام “ادیس گراند” شکل گرفته است. پس از مدتی تیم محققان به سرپرستی دکتر آلن هیرش رئیس بخش عصب شناسی موسسه تحقیقات بویایی، چشایی شیکاگو موفق شدند به ارتباط بین شخصیت افراد و طعم بستنی مورد علاقه آنها پی ببرند.
در ادامه…

 

تذکر۱: بهتر است ابتدا بستنی خود را انتخاب کنید و بعد پاسخ ها را بخوانید


گزینه ها:

بستنی وانیلی، بستنی شکلاتی، بستنی موزی و بستنی توت فرنگی.کاکائویی.گردویی و قهوه

بستنی وانیلی


اگر بستنی وانیلی دوست دارید، فردی شاد و پرهیجان هستید که از روی انگیزه آنی و

بدون فکر قبلی عمل می کنید. در زندگی، خطرات زیادی را می پذیرید و اهداف بزرگی در

سر دارید. انتظار شما از خودتان بسیار زیاد است و از ارتباط با اقوام نزدیک خود خوشحال

هستید . به طوری کلی شخصیتی خونگرم، پرتلاش و آرمانگرا دارید و با احساس هستید.


بستنی شکلاتی


اگر بستنی شکلاتی می پسندید، فردی سرزنده و با نشاط، خلاق، خوش لباس، برونگرا و

فریبنده هستید. زندگی شما سرشار از شور و هیجان است و به سادگی روی دیگران تأثیر

می گذارید. به طور کلی، طرفداران این بستنی از این که در مرکز توجه دیگران باشند لذت

می برند و گرفتار شدن در روال عادی زندگی برایشان کسالت آور است.


بستنی موزی


اگر طعم موزی را دوست دارید، شخصی راحت هستید که مسائل را ساده در نظر می

گیرید. سخاوتمند هستید و در فعالیت هایتان متعادل عمل می کنید. صداقت در شخصیت

شما دیده می شود و درعین حال دلسوز و مهربانید.

بستنی کاکائويي

اگر بستني مورد علاقه شما بستني كاكائويي است ، ميتوان گفت كه سرزنده و خلاق هستيد . شما 
به ندرت سعي ميكنيد هيجان و اشتياق تان را پنهان كنيد .شخصيت شما براي ديگران جالب است 
و در مهمانيها وجود شما فضا را شاد ميكند . كارهاي يكنواخت شما را كسل ميكند و از اينكه 
هميشه در مركز توجه ديگران باشيد لذت ميبريد

بستنی توت فرنگی


اگر بستنی توت فرنگی را انتخاب می کنید، فردی خجالتی هستید. با این حال، احساساتی

نیرومند دارید. شکاک، مستبد، خود رأی و درون گرا هستید و به نکات جزئی و ظریف بسیار

توجه می کنید. در قبال بسیاری از مسائل به راحتی خودتان را مقصر می دانید و در مواردی

بداخلاق و بدبین می شوید. از جمله ابعاد دیگر شخصیت شما آن است که اعتماد به نفس

کمی دارید.

بستنی قهوه


اما اگر بستني با طعم قهوه را دوست داريد بايد بگويم كه شما حافظه خوبي داريد . تقريباً هيچ 
وقت اسمها و وقايع گذشته را فراموش نميكنيد . زياد به گذشته فكر ميكنيد و از مرور كردن 
خاطراتتان لذت ميبريد . تا حد ي درون گرا هستيد و احساساتتان را به راحتي بروز نميدهيد

بستنی گردويي

دوستاران بستني گردويي منظم و محتاط هستند . اين كمال گران خيلي به جزئيات اهميت ميدهند و هيچ وقت از قوانين تخطي نميكنند . وظيفه شناسي ، اخلاق گرايي و محافظه كاري از ويژگيهاي بارز آنهاست . آنها از رقابت با ديگران بخصوص در ورزش لذت ميبرند و دوستدارند هميشه رئيس باشند .



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





ارسال توسط ali ahamadi
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی