درس یازدهم بچگانه دوزی(دوخت پیراهن یقه خشتی)
ارایه پکیج اقدام پژوهی ، گزارش تخصصی و تجربیات مدون
سایت علمی و پژوهشی ایران فایل | اقدام پژوهی | گزارش تخصصی

دوخت پیراهن دخترونه یقه خشتی :

از روی الگوی پایه پیراهن بدون آستین رولت کنید.من میخوام روی خط کمر یه نوار مثل کمربند بدوزم. پس باید روی خط کمر به پهنای دلخواه خودتون (من 4 سانت گرفتم) یه نوار رو مشخص کنید و بلندی قد دامن رو هم تا هر جا که دوست دارید بگیرید. (من تا زیر زانو گرفتم).

الگوی جلو به این شکل درمیاد :

 

الگوی پشت هم به همین صورت آماده کنید :

 حالا یکی از روشهای گشاد کردن دامن رو همینجا بهتون میگم. از زیر خط کمر که نوار رو مشخص کردید باید یه خط بکشید مثل شکل زیر، که هر چقدر که دوست دارید در پای دامن ،گشادی رو ایجاد کنه. برای من در قسمت پای دامن 25 سانت تا لبه اول دامن فاصله داره.همونطور که تو عکس می بینید باید خطی که الان می کشید با خطی که قبلا کناره دامن بود ،برابر باشه. من روی هر دوشون دو تا خط کوچیک زدم که بدونید منظورم کدومها هست.

 

اینم عکس کلی تر بعد از گشاد کردن پای دامن :

 

حالا باید لبه پایین دامن رو از این حالت صافی دربیارید.پس مثل عکس، پای دامن رو طراحی کنید .

 

(اول از اینکه عکسها تا یه جایی تار هستن عذر میخوام ،حواسم به تنظیمات دوربین نبود، بعد هم که تنظیمات رو درست کردم که دیگه عکسها واضح شدن دیگه الگو روی این مراحل نبود که بتونم دوباره عکس بگیرم.)

برای الگوی پشت هم به همون مقدار گشادی رو ایجاد کنید.

 

حالا دورتادور الگو رو قیچی کنید.

 

الگوی جلو رو هم دربیارید.برای طراحی یقه مثل لباسی که دفعه قبل دوختیم، باید الگوی جلو و پشت رو از سرشونه بهم بچسبونید. (البته بعدا میتونید بدون چسبوندن الگوی جلو و پشت هم یقه رو طراحی کنید ،چون کار سختی نیست.)

 

برای طراحی یقه خشتی دو تا کار رو میتونید انجام بدید که من این دو کار رو روی همین الگو شون دادم یعنی روش طراحی خشتی جلو و پشت رو متفاوت گرفتم که هر دو مورد رو بهتون بگم.

من برای بازی یقه جلو از زیر حلقه گردن ،روی خط مرکزی 5 سانت پایین اومدم، و از کنار گردن روی سرشونه هم 3 سانت کنار رفتم.و روی الگوی پشت هم که روی خط سرشونه باید مثل جلو 3 سانت از حلقه گردن کنار بریم و برای بازی پشت یقه هم از زیر حلقه گردن روی خط مرکزی پشت ، 2 سانت پایین رفتم و خشتی پشت و جلو رو کشیدم.

 

برای الگوی جلو ،برای طراحی یقه خشتی،باید از نقطه ای که روی سرشونه مشخص کردید، خطی رو به سرشونه عمود کنید، و خطی رو به نقطه ای که 5 سانت زیر حلقه گردن، مشخص کردید به خط مرکزی جلو عمود کنید.و این دو تا عمود رو ادامه بدید تا به هم برسن.

 

برای الگوی پشت، از نقطه ای که روی خط مرکزی زیر حلقه گردن مشخص کردید یه خطی رو عمود بر خط مرکزی پشت رسم کنید.و از نقطه روی سرشونه یه خطی رو بکشید که عمود بر خطی بشه که از زیر حلقه گردن رسم کرده بودیم.

 

روشی که برای یقه پشت پیاده کردیم یکی از روشهای رسم یقه خشتیه ،و روشی که برای یقه جلو گفتم یه روش دیگه اس.که البته روش یقه جلو ،روش بهتریه. و یه نکته دیگه اینه که هر روشی رو که انتخاب کردید هم برای جلو و هم برای پشت پیاده کنید.من فقط برای اینکه یاد بگیرید پشت و جلو رو متفاوت رسم کردم.

بعد اضافات یقه رو از الگو دربیارید.

 

اگه دوست دارید حلقه آستین گشادتر بشه، از زیر حلقه آستین هر چقدر دوست دارید پایین بیاید و حلقه آستین جدید رو رسم کنید.

 

و بعد اضافه حلقه رو دربیارید. برای سجاف یقه و حلقه آستین ،بهتره از سجاف یکسره استفاده کنید. از زیر یقه جلو و پشت، 4 سانت پایین برید و از حلقه آستین، روی خط پهلوی جلو و پشت 3 سانت پایین برید و مثل شکل، این نقاط رو بهم وصل کنید. من این قسمت رو هاشور زدم.

 

حالا باید هر قطعه ای رو که میخواید برش بزنید،روی الگو مشخص کنید.روی هر قطعه یه عدد بذارید و همچنین راستای الگو رو  روی هر تکه مشخص کنید.

الگوی پشت به این شکله:

 

قطعه بالاتنه رو با عدد 1 ، نوار کمر رو با عدد 2 و دامن رو با عدد 3 نشون دادم.

و روز هر تکه بصورت جداگانه،خط مرکزی پشت رو با عبارت "CB" نشون دادم.

 

(این الگوی جلو رو تا به خودم بیام دخترم خط خطی کرده بود،ببخشید)

برای الگوی جلو هم تکه بالاتنه رو با عدد 4، نوار کمر رو با عدد 5 و دامن رو با عدد 6 مشخص کردم و راستای الگو رو هم روی هر تکه جداگانه مشخص کردم.

 

و خط مرکزی جلو رو روی هر تکه با عبارت "CF" مشخص کردم.

 

خطوط دور سجافها رو روی یه کاغذ دیگه رولت کنید و راستا رو روی اونها هم مشخص و عددگذاری کنید.

 

روی سجافها هم خطوط مرکزی جلو و پشت رو مشخص کنید.

حالا تکه های الگو رو از هم جدا کنید.

 

با توجه به راستای پارچه و الگو ،الگو رو روی پارچه انداخته و برش بزنید.قطعه شماره 1 که مربوط به بالاتنه پشت هست و باید زیپ یا دکمه بخوره و سجاف یقه پشت رو روی دولای باز پارچه و بقیه تکه ها رو روی دولای بسته پارچه قرار داده و برش بزنید.اگه پارچتون کمتر از اونه که بتونید دامن ها رو هم روی دولای بسته بذارید، میتونید اونها رو روی دولای باز بذارید و بعد درز وسط رو بدوزید.

بعد از برش پارچه درزهای سرشونه جلو و پشت رو روی هم قرار داده و بدوزید.بعد زیپ پشت رو بدوزید.یادتون نره که موقع برش پارچه،برای زیپ زاپاس دوخت حداقل 1.5 سانت در نظر بگیرید. 

دقت کنید که بعد از هر مرحله دوخت،درز رو اتو کنید.یه بار روی درز رو از طرف پشت پارچه که درز وجود داره اتو کنید و بعد درز رو از هم باز کرده و دوباره اتو کنید.موقع اتوکشی پارچه رو نکشید.

حالا نوار کمر پشت و جلو رو از درز پهلو بهم بدوزید.

 

روی نوار کمر رو به روی بالاتنه قرار داده و سنجاق کنید.طوری که درزهای پهلوی کمر و بالاتنه مقابل هم باشن.

 

بعد از دوختن کمر به بالاتنه، کمر رو به طرف بیرون برگردونید.

 

حالا درز بین کمر و بالاتنه رو بطرف کمر بخوابونید.

 

و روی اون رو نزدیک به درز دوخته شده چرخ کنید.

 

درزهای پهلوی دامن جلو و پشت رو بدوزید.و روی دامن رو به روی نوار کمر قرار بدید طوری که درزهای پهلوی نوار کمر و دامن مقابل هم باشن و لبه بالای دامن در مقابل لبه پایین کمر که آزاد هست قرار بگیره.

 

 

اینطوری بالاتنه توی دامن قرار می گیره.

و درز نوار کمر و دامن رو چرخ کنید.

حالا درز رو بطرف نوار کمر بخوابونید.

 

و با فاصله حداکثر 0.5 سانت روی درز رو چرخ کنید.

 

تا اینجا پیراهنتون آماده اس و اگه درزها رو پاکدوزی کرده و لبه دامن رو پس دوزی کنید میتونید ازش استفاده کنید.

 

من برای اینکه بدونید سجاف یقه خشتی به چه صورته ،براتون توضیحش دادم.اما من میخوام برای یقه و حلقه آستین این لباس از نوار اریب استفاده کنم.

حالا براتون طرز تهیه نوار اریب و طریق دوختش رو میگم.اگه نوار اریب رو بتونید با همون رنگی که میخواید از مغازه بخرید که کارتون راحتتره و فقط دوختش میمونه،اما اگه میخواید نوار اریب رو از پارچه ای که تو خونه دارید تهیه کنید باید این کارها رو انجام بدید.

من اول دور تا دور یقه و حلقه آستینها رو که میخواستم نوار اریب بدوزم اندازه گرفتم.بعد پارچه رو از اریب ،تا کنید.دقت کنید که طول پارچه که موازی با ترکی پارچه اس، راه پارچه، و عرض پارچه که عمود بر راه هست، بیراه پارچه هست و قطر پارچه، که روی نیمساز بین راه و بیراه قرار داره، اریب پارچه است.باز اگه کسی متوجه منظورم نشد بگه تا با یه عکس براش توضیح بدم.بعد از تا کردن پارچه از اریب ، به اندازه ای که لازم دارید باید یه نوار ببرید که عرضش 3 سانت و طولش برابر با دور یقه یا حلقه آستین باشه.البته من عرض نوار اریبم رو یه مقدار بیشتر از 3 سانت گرفتم.

بعد نوار رو طوری که روی پارچه بطرف بیرون باشه از وسط تا کرده و اتو کنید.

 

حالا از یک طرف نوار مقداری از پارچه رو بطرف داخل تای نوار برگردونید و اتو کنید طوری که 1 سانت از عرض پارچه بین دو تا قرار بگیره.

 

تو این عکس واضحتر میتونید تای دوم رو ببینید.

 

بعد طرف دیگه رو هم بطرف تو تا کنید ،فقط دقت کنید که دو طرف تای نوار که در قسمت بیرون قرار دارن با هم برابر باشن.

 

و بعد این طرف رو هم اتو کنید.

 

ما چون میخوایم نوار اریب دور یقه و حلقه آستین بدوزیم بهتره که برای یقه و حلقه آستین در زمان برش پارچه زاپاس دوخت در نظر نگیریم.اما اگه زاپاس دوخت در نظر گرفتید باید اول اون مقدار زاپاس دوخت رو تو بذارید و بعد نوار اریب رو بدوزید.

اما برای تو گذاشتن یقه خشتی بخاطر اون زاویه هایی که داره کارتون سخته، پس من تو گذاشتن گوشه های زاویه دار رو هم میگم.

اول از قسمتی که به زیپ لباس میرسه زاپاس دوخت رو تا کنید روی زیپ و اون رو زیر چرخ گذاشته و چرخ کنید.از اونجا که این قسمت زیر نوار اریب قرار خواهد گرفت من از رنگ متضاد برای دوخت استفاده کردم که شما بهتر ببینید.

 

لبه تا شده رو بدوزید.

 

تا به اولین گوشه برسید.

 

حالا در حالیکه سوزن توی پارچه است، پایه چرخ رو بالا ببرید.

 

پارچه زیری رو بطرف عقب ببرید تا جایی که بتونید تای پارچه رو موازی با پارچه زیری بگیرید.مثل شکل زیر.

 

دوباره بقیه تای پارچه رو چرخ کنید تا به گوشه بعدی برسید.

 

دوباره پایه چرخ رو بالا برده و پارچه زیری رو به عقب هل بدید .

 

و بقیه لبه رو بدوزید.

به همین ترتیب به هر گوشه که رسیدید باید این کار رو انجام بدید تا به زیپ طرف دیگه لباس برسید.

 

حالا میخوایم نوار اریب رو بدوزیم.برای دوخت نوار اریب دو راه وجود داره .

1-     اول یکی از تاهای درونی نوار اریب رو لبه قسمتی که میخواید نوار اریب رو بدوزید قرار بدید.دقت کنید که باید طوری این لبه رو روی پارچه قرار بدید که بعد از دوخته شدن خط تای وسط نوار اریب دقیقا روی لبه پارچه بیفته.اولین تا رو باید روی پارچه قرار بدید نه پشت پارچه.

و با سنجاق فیکسش کنید.

 

وقتی به گوشه ها رسیدید ، از لبه نوار اریب مقداری رو جمع کنید تا لبه نوار اریب با لبه پارچه موازی بشه.مثل شکل.

 

حالا این مقدار اضافه نوار رو که جمع کرده بودید تا کرده و به یک طرف بخوابونید.

 

و روش رو سنجاق بزنید که باز نشه.

 

به این ترتیب دور تا دور یقه رو ،به نوار اریب سنجاق کنید.

 

حالا روی خط اتو رو که تو عکس کاملا مشخصه بدوزید.

 

دقت کنید که این خط اتو،خط اتوی وسط نوار اریب نیست.بلکه اولین خط اتوی نزدیک به لبه نوار اریب هست.

 

یادتون باشه که دقیقا روی خط اتو رو باید چرخ کنید.اگه مقداری اینور و اونور برید وقتی کل نوار اریب دوخته بشه، ناصافی هایی دور یقه خواهید دید.

 

بعد از دوخت کامل ،نوار اریب رو بطرف توی یقه برگردونید،طوری که خط اتوی وسط نوار اریب دقیقا روی لبه یقه قرار بگیره.

 

و طرف دیگه نوار اریب هم دقیقا موازی با خط دوخت اونطرف نوار اریب باشه.

 

بعد نوار اریب رو به یقه سنجاق کنید.

و خیلی نزدیک به لبه نوار اریب ،دور تا دور اون رو چرخ کنید.

هر چی خط دوختتون به لبه نوار نزدیکتر باشه، دوختتون تمیزتر درمیاد.البته این کار تمرین زیادی لازم داره.

2-     روش دوم دوخت نوار اریب : این روش راحت تره ،اما برای خطوط صاف به درد میخوره نه برای خطوط گوشه دار و یا منحنی.و اونم اینه که خط اتوی وسط نوار اریب رو دقیقا روی لبه پارچه قرار بدید.یعنی پارچتون بین دو تای نوار اریب قرار بگیره.و نوار اریب رو طوری به پارچه سنجاق کنید که هر دو طرف نوار و پارچه بهم فیکس بشن.

و بعد از لبه نوار اریب شروع به دوخت کنید.چون هر دو طرف نوار اریب با هم یک اندازه هستن،این دوخت ،هر دو طرف رو با هم به پارچه میدوزه.

 

من نوار اریب رو هم دور یقه و هم دور حلقه آستینها دوختم و به پایین دامن هم یه نوار با عرض 3 سانت دوختم.برای دوخت نوار اریب به قسمتهای مختلف،روشهایی وجود داره که سر فرصت براتون خواهم گفت.

اینم عکس پیراهن آماده شده که البته باید دور یقه و حلقه آستین و پایین لباس رو اتو کنم..

 

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





ارسال توسط ali ahamadi
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی