روشهای دوخت کمر دامن و شلوار
ارایه پکیج اقدام پژوهی ، گزارش تخصصی و تجربیات مدون
سایت علمی و پژوهشی ایران فایل | اقدام پژوهی | گزارش تخصصی

این قسمت 5 رو یکبار دیگه تو سری دوم هم میگم چون تو این سری میخوام از توضیحاتش استفاده کنم.

-دامن و شلوار بدون کمر (با سجاف) :

برای این مدل ،دامن یا شلوار دیگه نوار کمر نداره.مثل شکل زیر:

 

در این مدل،سجاف کمر بعد از دوخته شدن به کمر لباس ،بطرف داخل تا شده و از رو دیده نمیشه. برای ساخت سجاف کمر در این حالت،باید روی الگوی دامن ، روی خط مرکزی جلو و خط پهلو ،از کمر دامن به اندازه 3 تا 5 سانت پایین اومده و خطی رو بموازات کمر رسم کنید.در الگوی پشت دامن هم همین کار رو انجام بدید.تو شکل زیر این خط جدید رو میتونید ببینید.

 

 بعد از رسم قسمت سجاف،الگوی جلو و پشت دامن رو روی یه کاغذ دیگه گذاشته و دور تا دور سجاف رو رولت کنید و اون رو جدا از الگوی دامن برش بزنید.بعد هم پنسها رو روی الگوی سجاف ببندید.

 

روی خطوط پهلو به اندازه 0.25 سانت داخل بیاید و خط پهلوی جدید رو برای سجاف رسم کنید.این مقداری که از سجاف کم می کنید ،به همین اندازه کمر دامن بزرگتر از سجاف خواهد بود،که برای جبران این مقدار باید قبل از دوختن سجاف به کمر دامن، کمر دامن رو خرد بدید و بعد از برابر شدن کمر با سجاف ،اون دو تا رو بهم بدوزید.در مورد نحوه خرد دادن کمر دامن هم تو قسمت اول آماده کردن و دوخت کمر دامن و شلوار براتون توضیح دادم.

 

سپس باید این دو تکه رو جداگانه روی پارچه برش بزنید.خط مرکزی جلوی سجاف رو روی دولای بسته و خط مرکزی پشت سجاف رو روی دولای باز برش بزنید.بعد از دوختن درزها و زیپ دامن ،تکه های جلو و پشت سجاف رو از خط پهلو بهم بدوزید.بعد از خرد دادن کمر دامن ،سجاف رو به کمر دامن ،طوری که روی دامن به روی سجاف باشه سنجاق کنید.دقت کنید که خطوط پهلوی دامن و سجاف روبروی هم قرار بگیرن. و بعد لبه سجاف و کمر دامن رو بهم چرخ کنید.سپس سجاف رو بطرف داخل دامن تا کرده و اتو کنید.

میتونید قبل از برش زدن سجاف روی پارچه،تکه های جلو و پشت سجاف رو روی الگو از خط پهلو بهم بچسبونید و تکه سجاف رو بصورت یک تکه روی پارچه برش بزنید.

 

در این صورت خط مرکزی جلوی سجاف روی دولای بسته قرار گرفته و برش میخوره.

6-کمر سجاف دار (بالاتر از خط کمر لباس)

این مدل بسیار شبیه مدل قبلی هست، و فقط یه فرق با مدل بالایی داره و اونم اینه که خط کمر چند سانت بالاتر از خط کمر اصلی لباس(تا قسمت بالاتنه) بالا میاد.در این مدل روی الگوی اصلی دامن یا شلوار، باید خط کمر رو همونطور که گفتم چند سانت بالاتر از خط کمر معمولی توی الگوی اولیه بالا بیارید. ( بعدا در قسمتهای بعدی نحوه انجام این کار رو براتون خواهم گفت).قسمت سجاف رو دقیقا مثل مدل قبل روی الگو رسم کرده و رو یه کاغذ دیگه رولت کرده و دربیارید.پنسهای سجاف  رو روی الگو ببندید و بعد اون رو دقیقا مثل مورد قبلی روی پارچه برش بزنید.بعد از دوختن درزها و پنسها و زیپ دامن، به اندازه ای که برای سجاف در نظر گرفته اید،داخل دامن ،لایی بچسبونید.

روی قسمت سجاف هم لایی بچسبونید و بعد روی سجاف رو به روی دامن قرار داده و طوری که خطوط پهلوی دامن و سجاف روبروی هم باشن لبه بالایی اونها رو بهم چرخ کنید.

 

حالا قسمت سجاف رو مثل شکل زیر باز کرده و درز دوخته شده سجاف و کمر دامن رو اتو کنید.دقت کنید که در زمان اتو کشی ،درز رو بطرف سجاف بخوابونید.یعنی درز رو از هم باز نکنید.سپس روی درزی که بطرف سجاف خوابونده شده رو به سجاف چرخ کنید.تو عکس زیر اگه خوب دقت کنید،می بینید که خیلی نزدیک به درز سجاف و کمر دامن یه خط چرخ شده روی تکه سجاف دیده میشه.

 

در نهایت، سجاف رو بطرف توی دامن برگردونید،گوشه های سجاف که به زیپ دامن میرسن رو به حالت اریب تا کرده و به خط دوخت زیپ پس دوزی کنید.درز پایین سجاف رو هم در قسمتهایی که به پنسها و درز پهلو میرسه، به همون پنس  و درز پهلو بست بزنید.لازم نیست که کل درز پایین رو به دامن پس دوزی کنید.

 

7-کمر با کش دوزی

برای دوختن کش به کمر دامن باید ابتدا بدونید چه مقدار کش لازم دارید.برای محاسبه مقدار کش از فرمول زیر استفاده کنید :

 " دور کمر منهای 5 الی 7 سانت بعلاوه زاپاس دوخت "

یا اینکه میتونید کش رو دور کمر فرد مورد نظر پیچیده و به اندازه ای که میخواید کش بیاد اون رو بکشید و بعد به همون اندازه بعلاوه جادرز برای دوخت کش رو برش بزنید.

بعد از بریدن کش به اندازه مناسب، درز کش رو بهم بدوزید.سپس کش رو به 8 قسمت مسوی تقسیم کرده و این قسمتها رو با زدن سنجاق به کش مشخص کنید.

 

تو این مدل ،دیگه دامن ،زیپ نداره و کمر دامن گشادتر از حد معمول خواهد بود که با دوختن کش و چین خوردن کمر، اندازه کمر فرد مورد نظر خواهد شد.بنابراین هم خط مرکزی جلو و هم خط مرکزی پشت رو باید روی دولای بسته برش بزنید.پس فقط دو تا درز در قسمت پهلوها خواهید داشت.

درزهای پهلوی دامن رو دوخته و اتو کنید.قسمت کمر دامن رو پاکدوزی کنید و کمر دامن رو هم مثل کش ،به 8 قسمت مساوی تقسیم کرده و با سنجاق این قسمتها رو مشخص کنید.

 

کمر لباس و لبه کش رو در هر کدوم از این 8 قسمت بهم سنجاق کنید.

 

سپس شروع کنید به چرخ کردن کش و کمر بهم.در حین دوختن،باید کش رو با دست بکشید تا هر قسمت از کش با هر قسمت از کمر دامن برابر بشه.

8-دوختن کمر بصورت لیفه به همراه کش

تو این حالت هم زیپ به دامن نمیدوزیم و خط مرکزی جلو و پشت رو روی دولای بسته برش زده و فقط دو تا درز در پهلوها خواهیم داشت.و بعنوان لیفه به پهنای کشی که میخواید استفاده کنید از لبه دامن بالاتر برید.درزهای پهلو رو تا خط لبه دامن چرخ کرده و اتو کنید.حواستون باشه که اون مقدار که به پهنای کش بالای کمر دامن اضافه گذاشته بودید رو ندوخته نگه دارید که بعدا بتونید کش رو از داخل لیفه رد کنید

لبه بالای دامن رو که اضافه تر گذاشته بودید تا کنید و لبه اون رو به دامن چرخ کنید.یه قسمت از بالای لبه دامن رو هم که ندوخته برای رد کردن کش گذاشته بودید.کش رو هم دقیقا مثل مورد قبلی اندازه گرفته و ببرید.سپس با استفاده از یک سنجاق قفلی ،کش رو از یک طرف لیفه رد کرده و از طرف دیگه دربیارید.

 

بعد از رد کردن کش به داخل لیفه، حدود 3 ، 4 سانت مونده به درز ندوخته لیفه که کش رو از داخلش رد کردید رو سنجاق بزنید طوری که با سنجاق لیفه رو به کش ،ثابت کنید و کش بطرف داخل لیفه در نره.سپس درز کش رو روی هم قرار داده و یا با دست و یا با چرخ اون رو بدوزید.سپس سنجاقها رو دربیارید و اجازه بدید که کش به داخل لیفه بره.

 

در آخر درز ندوخته لیفه رو تمیز پس دوزی کنید.

8-2 –مدل دیگه برای لیفه اینه که دامن رو بطور معمول تا خط کمر برش بزنید و بعد لیفه رو جداگانه دربیارید و به کمر دامن بدوزید.

برای لیفه اول باید بدونید که از کش چند سانتی میخواید استفاده کنید. برای عرض لیفه باید دوبرابر پهنای کش بعلاوه جادرز در نظر بگیرید.مثلا اگه برای جادرزها 0.5 سانت در نظر بگیرید برای استفاده کردن از کش 3 سانتی باید عرض لیفه برابر با 7 سانت باشه.طول لیفه رو هم برابر با کمر دامن بگیرید.البته میتونید طول لیفه رو مقداری کمتر از کمر دامن بگیرید و قبل از دوختن لیفه به کمر دامن، کمر رو خرد بدید تا با طول لیفه برابر شده و بعد لیفه رو بهش بدوزید.

بعد هم لیفه رو به کمر دامن دوخته و عرض اون رو ندوخته برای رد کردن کش نگه دارید و بقیه کارها رو مثل قبل انجام بدید.

 

8-3-یه روش دیگه هم اینه که فقط تو قسمتی از لیفه کش بذارید.تو این مدل، فقط تو یک تکه از کمر که اون تکه عمولا در طرفین خط مرکزی پشت هست، کش میدوزیم.اول باید کش رو به اندازه مناسب ببرید.لیفه رو مثل قبل آماده کرده و یک طرفش رو به کمر دامن چرخ کنید.بعد تو اون قسمت که میخواید کش قرار بدید یک طرف پهنای کش رو به لیفه چرخ کنید،طرف دیگه رو با سنجاق ثابت کنید که در نره و بعد طرف دیگه رو هم به لیفه چرخ کنید.بعد هم اون طرف لیفه رو به کمر دامن بدوزید.حواستون باشه که موقع دوختن درز لیفه و کمر دامن،کش رو به کمر دامن ندوزید.کش رو فقط از عرض به لیفه وصل کنید و از طول بذارید آزاد بمونه تا هر اندازه که لازمه کش بیاد.

 

9-دوختن کمر بصورت لیفه ( به همراه نوار کرسله)

این مدل هم مثل قبلیه،فقط بجای کش از کرسله استفاده میشه و میدونید که کرسله مثل کش ،کش نمیاد.تو این مدل، مثل قبل لیفه جدا آماده کرده و به کمر دامن بدوزید.سپس کرسله رو از داخل لیفه رد کرده و یک طرف اون رو با دوختن دکمه ،به لیفه ثابت کنید. در طرف دیگه کرسله با فاصله چند تا جادکمه بدوزید.که برای تنگ و یا گشاد کردن کمر نوار کرسله رو میتونید بکشید و با رد کردن دکمه از جادکمه ها کمر رو به اندازه دلخواه تغییر بدید.

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





ارسال توسط ali ahamadi
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی