مراحل ذوب کردن موم شمع
ارایه پکیج اقدام پژوهی ، گزارش تخصصی و تجربیات مدون
سایت علمی و پژوهشی ایران فایل | اقدام پژوهی | گزارش تخصصی

با استفاده از ترازو، مقدار مورد نیاز موم را وزن کنید. موم ریز شده آسان تر ذوب می‌شود ولی اگر موم به صورت یک تکه می‌باشد آن را به تکه‌های کوچکتر ریز کنید.

در ادامه مطلب با روش های مختلف ذوب موم آشنا میشوید

ذوب کردن موم

موم را داخل قابلمه مخصوص ذوب موم بریزید و ابتدا روی حرارت متوسط قرار دهید و سپس شعله را کم کنید و آن را ملایم حرارت دهید تا موم شروع به ذوب شدن کند. زمانیکه موم را روی حرارت قرار می‌دهید آن را تنها نگذارید.

یک دماسنج داخل موم قرار دهید و حرارت دهید تا موم تقریبا ذوب شود. سپس حرارت را خاموش کنید و اجازه دهید تا حرارت قابلمه بقیه موم را ذوب کند. هرگز اجازه ندهید که درجه دماسنج از ۱۰۰ درجه سانتیگراد /۲۱۲ درجه فارنهایت بالاتر برود. به استثنای مواردی که می‌خواهید نمودارهایی مخصوص مانند شمعهای شنی درست کنید.

روش بن ماری

شما اغلب میتوانید موم را به روش بن ماری ذوب کنید. موم را داخل یک ظرف ضد حرارت بریزید و آن را روی یک سه پایه روی قابلمه آب در حال جوش قرار دهید تا موم ذوب شود. این روش ذوب کردن موم زمان بیشتری می‌برد ولی اگر آن را تنها بگذارید آتش نمی‌گیرد.

زمانیکه میخواهید موم را با این روش ذوب کنید، قابلمه را زیاد از آب پر نکنید ممکن است که قابلمه موم شناور شده و کج شود و دقت داشته باشید که آب قابلمه تمام نشود و خشک بماند.

زمانی که موم در درجه حرارت دقیق ذوب شود، میتوانید به طور مستقیم یا اینکه به وسیله ملاقه داخل ظرفی که مخصوص ریختن موم می‌باشد داخل قالب بریزید.

بنابراین بهتر است که موم را داخل ظرفی که مخصوص ریختن می‌باشد و دارای دسته است روی حرارت مستقیم قرار دهید و ذوب کنید و از ظرف به ظرف کردن موم جلوگیری کنید. اگر می خواهید موم را ظرف به ظرف کنید ابتدا ظرف را باید گرم کنید تا درجه حرارت موم خیلی سریع کم نشود.

مایکرو کریستال

اگر از اسید استرین، مایکرو کریستال نرم یا vybar استفاده می‌کنید میتوانید آنها را همراه با موم ذوب کنید. افزودنی‌ها با نقطه ذوب بالاتر مانند مایکروکریستال سفت یا رنگهای سفید مرواریدی را باید ابتدا با مقدار کمی موم ذوب کنید. و دقت کنید که آنها به طور کامل قبل از اینکه بقیه موم را اضافه کنید ذوب شده باشند.

همیشه بعد از اینکه شمع مورد نظر خود را آماده کردید ۲۴ ساعت بگذارید بماند و بعد آن را روشن کنید وگرنه موم به طور کامل خشک نشده و شمع خیلی سریع می‌سوزد و از بین می‌رود.

 

منبع: سرشت

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





ارسال توسط ali ahamadi
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی