تحقیق بررسی و تدوین ویژگیهای کیفی ابریشم مورد استفاده در فرش
ارایه پکیج اقدام پژوهی ، گزارش تخصصی و تجربیات مدون
سایت علمی و پژوهشی ایران فایل | اقدام پژوهی | گزارش تخصصی

  تعداد صفحات: 127     کد محصول :4161      حجم فایل:8,71 MB      نوع فایل :rar 

 


 

فایل ورد قابل ویرایش

توضیحی مختصر از متن فایل  :

چکیده :

ابریشم واژه ای است که جلال و زیبایی را در ذهن تداعی می کند ، ابریشم و بریشم ، حریر ، قز، افریشم و فریشم نیز گفته اند .  در فرهنگ معین  : ابریشم ، ماده ای است که کرم مخصوصی به نام

 ( کرم پیله ) ترشح می کند و با آن لانه ای بیضی شکل برای خود می سازد ، یا رشته تارهایی از تارهای پیله که برای دوختن و بافتن از آن استفاده می شود . در فرهنگ عمید : ابریشم ماده ای است که کرم ابریشم از غده های خود به شکل نخ بسیار نازک ترشح می کند و با آن لانه ای بیضی شکل می سازد که پیله نام دارد ، پیله ها را با بخار آب نرم می کنند تا سررشته ها پیدا شود ، آن گاه رشته ها را به هم تاب می دهند تا به ضخامت معّین برسد . بنا به افسانه ای که قدمت ۴۶۰۰ ساله دارد، یکی از ملکه های چین به نام سی لین شی ضمن گردش درجنگل  متوجه تارهای نازکی شد که به دور شاخ و برگهای درختان توت تنیده شده بود. او با جمع آوری و ریسیدن تارها و بافتن آنها پارچه های نازک و لطیفی تهیه کرد و همین سبب شد تا در حدود سه هزار سال تولید و پارچه آن در انحصار چینی ها باشد و اگر کسی این را فاش می کرد با مجازات مرگ روبرو می شد . با وجود چنین سیاست سخت گیرانه در سال ۴۱۹ بعد از میلادیک شاهزاده خانم با فرمانروای کشور ختن (ترکستان خاوری امروز ) ازدواج کرد ، وی چون علاقه زیادی به شوهرش داشت بی آنکه از مجازات  مرگ بهراسد مقداری تخم نوغان در گیسوی خود پنهان و به شوهرش تقدیم کرد و به این ترتیب در سرزمین ختن کرم ابریشم متداول شد .بعدها به دلیل طوایف هون ، اهالی ختن ناگزیر به ترک وطن شدند و شماری نیز به ژاپن و برخی به مغولستان و کوه ها مهاجرت کردند . در نتیجه پرورش کرم ابریشم در کشورهای یاد شده آغاز شد و چون ابریشم بسیار گرانبها و  پرارزش بود ، در سال ۵۵۲ میلادی دو مبلّغ مذهبی که برای اشاعه مسیحیت در نواحی مورد اشاره اقامت گزیده بودند هنگام بازگشت در میان عصای توخالی خود مقداری تخم نوغان پنهان کردند و از طریق ترکستان و ایران به قسطنطنیه رساندند . کسانی که ورود ابریشم را مرتبط با جاده ابریشم می دانند ، معتقدند ابریشم در حدود ۳۳۰ سال پیش از میلاد از چین به ایران راه یافته و تا مدتی بعد از ظهور اسلام رواج  داشته است . در حقیقت این پدیده اتفاقی به تدریج پایه گذار صنعت پرورش تهیه ابریشم در جهان شد و در حال حاضر بیش از ۳۵ کشور جهان در تولید ابریشم مشارکت دارند .

 

سابقه نوغانداری د رکشورهای آسیا

قاره آسیا دارای قدمت چندین هزار ساله در تولید ابریشم بوده و د رخاور دور کشورهای چین ، ژاپن ، هند و کره پیشرو تولید این محصول در جهان می باشند . در حال حاضر ۹۲ درصد از کل ابریشم جهان در قاره آسیا تولید می شود .

سابقه تولید ابریشم در چین

یافته ها  چنین نشان می دهد که چین سرزمین مادری ابریشم می باشد و بر اساس اسناد تاریخی حدود ۴۶۰۰ سال است که به تولید ابریشم اشتغال دارد . از نظر تاریخی ، مهمترین دوره تولید ابریشم در چین ۱۹۲۰ و ۱۹۴۰ بوده است . در آن زمان حدود ۲۰۰۰۰ تن ابریشم در این کشور تولید و کل صادرات آن حدود ۹۰۰۰ تن بوده است . کیفیت محصولات ابریشمی چین با مدرنیزه کردن مدیریت تجاری و تقویت کنترل کیفی رو به افزایش می باشد . از سال ۱۹۸۰ که کاربرد علوم و تکنولوژی در چین به سرعت پیشرفت نمود  انتقال تکنیک به واحدهای بزرگ تولید ابریشم فزونی گرفت و هم اکنون این واحدها کوشش می کنند که هر چه سریع تر با وضعیت و شرایط جدید تطبیق پیدا کرده و نخ های ابریشمی مرغوب تری تولید نمایند . کل صادرات ابریشم چین درسال ۱۹۸۶ حدود ۱۳/۱ میلیارد دلار بود ه که سهم ابریشم خام ، نخهای ابریشمی و پوشاک ابریشمی هر یک ۳۳% محاسبه شده است . بعضی از فرآورده ها بر عرضه فزونی دارد . مردم چین  نسبت دیرینه ای در پوشیدن البسه ابریشم دارند و برای اقلیتی فرآوردهای ابریشمین جزو ضروریات روزانه قرار دارد .

سابقه تولید ابریشم در ژاپن

ژاپن کشور بزرگ تولید کننده پیله و ابریشم خام و یکی از مصرف کنندگان وصادرکنندگان عمده ابریشم می باشد . نوغانداری از قرن چهارم میلادی به بعد با آغاز تبادل اقتصادی و فرهنگی با کشورهای چین و کره به ژاپن راه یافت . در فاصله طولانی بین قرون ۸ تا ۱۲ میلادی پوشیدن لباس ابریشمی در بین افراد طبقات ژاپن گسترش یافت و موجب بروز رقابتهایی نیز گردید . گسترش مصرف و افزایش تقاضای پارچه های ابریشمی موجب گردید از تولید ابریشم حمایت به عمل آید و همین امر موجب رواج و رونق چشم گیر این صنعت گردید . بر اساس آ مار انجمن ابریشم ژاپن ، مصرف این کشور در سال ۲۰۰۰ کمتر از ۶۰۰ تن بوده است و درحال حاضر وارد کننده عمده محصولات ابریشمی به شمار می آید .

لینک دانلود:

مقاله کامل در مورد بررسي و تدوين ويژگيهاي کیفی ابریشم در فرش




نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





تاريخ : پنج شنبه 1 تير 1396برچسب:بررسي و تدوين ويژگيهاي کيفي ابريشم مورد استفاده در فرش دستباف, بيماريها و آفات کرم ابريشم, پایان نامه بررسي و تدوين ويژگيهاي کيفي ابريشم مورد استفاده در فرش دستباف, پروژه بررسي و تدوين ويژگيهاي کيفي ابريشم مورد استفاده در فرش دستباف,پایان نامه فرش,پایان نامه فرش دستباف,پایان نامه فرش ترکمن,پایان نامه فرشاد بهاری,پایان نامه موزه فرش,پایان نامه های فرش,موضوع پایان نامه فرش,پایان نامه در مورد فرش,پایان نامه معماری موزه فرش,پایان نامه کارشناسی ارشد فرش,دانلود پایان نامه موزه فرش,دانلود رایگان پایان نامه موزه فرش,رساله پایان نامه موزه فرش,دانلود رساله پایان نامه موزه فرش,دانلود پایان نامه معماری موزه فرش,پایان نامه های رشته فرش,پایان نامه با موضوع فرش, تحقیق بررسي و تدوين ويژگيهاي کيفي ابريشم مورد استفاده در فرش دستباف, دانلود تحقیق بررسي و تدوين ويژگيهاي کيفي ابريشم مورد استفاده در فرش دستباف, سابقه نوغانداري در ايران, صمغ گيري ابريشم, فرش دستباف, كرم ابريشم, مقاله بررسي و تدوين ويژگيهاي کيفي ابريشم مورد استفاده در فرش دستباف, نحوه پرورش کرم ابريشم, ويژگيهاي کيفي ابريشم,مقاله فرش,مقاله فرش دستباف,مقاله فرش شهری,مقاله فرش دستباف ایرانی,مقاله فرش ترکمن,مقالات فرشاد مومنی,مقالات فرش دستباف,مقالات فرش ایران,مقاله صادرات فرش,مقاله درباره فرش,مقاله فرش دستباف ایران,مقاله صادرات فرش دستباف,مقاله در مورد فرش دستباف,مقالات فرش دستبافت,مقاله بازاریابی فرش دستباف,مقاله های فرش دستباف,مقاله تولید فرش دستباف,مقالات فرش ترکمن,مقاله در مورد فرش ترکمن,مقالات دکتر فرشاد مومنی,مقاله های فرشاد مومنی,مقاله دکتر فرشاد مومنی,مقاله درباره فرش ایران,مقاله فرش ایران,مقاله فرش ایرانی,مقاله درباره فرش ایرانی,مقاله تاریخچه فرش ایران,مقاله در مورد صادرات فرش,مقالات صادرات فرش,مقاله درباره صادرات فرش,مقاله مشکلات صادرات فرش ایران,مقاله درباره فرش دستباف,مقاله درباره فرش ماشینی,مقاله درباره فرشتگان,مقاله درباره فرش تبریز,مقاله درباره فرش صفوی,تحقیق درباره فرش,تحقیق درباره فرش دستباف,
ارسال توسط ali ahamadi
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی