دانلود جزوه اصول سخنوري
ارایه پکیج اقدام پژوهی ، گزارش تخصصی و تجربیات مدون
سایت علمی و پژوهشی ایران فایل | اقدام پژوهی | گزارش تخصصی

 


 

فایل ورد قابل ویرایش

 

توضیحی مختصر از مقاله  :

 مقدمه

 گفتار کم نظيرترين و متداول ترين عملکرد انسان است. گفتار به علت عموميتش در بين انواع شاخه هاي ديگر ارتباطات، تقريبا جوهر زندگي ما موجودات اجتماعي به شمار مي رود. ارتباط گفتاري مهمترين رفتار انسان و بنيان تاثير متقابل اجتماعي را به وجود مي آورد. زندگي حقيقي ما مانند يک ميز گفتگوي بزرگ است و ما چه بخواهيم و چه نخواهيم، بناچار يکي از شرکت کنندگان دور اين ميز گفتگو هستيم. چگونگي ارتباط ما با شرکت کنندگان دور اين ميز نه تنها مي تواند کيفيت آينده زندگي ما را تعيين کند بلکه همچنين تعيين مي کند که موفق يا ناموفق خواهيم بود. بي ترديد تسلط بر هنر برقراري ارتباط با ديگران موضوعي است كه در تمامي شئون زندگي انسان اثرگذار است . هنر برقراري ارتباط موثر از مسائل مختلف تربيتي ، اجتماعي ، فرهنگي ، سياسي ، اخلاقي و مذهبي و ... محيط فرد اثر مي پذيرد . در اين جزوه به نقش سخن و سخنوري و روشهاي مطلوب سخن گفتن ، اجزا و ابزار لازم براي سخنوري و گويش ها و روشهاي شناسايي مخاطبان و نحوه اثرگذاري در مخاطبان و جايگاه سخنوري و تبليغ در اسلام و مسائلمرتبط ديگر بحث شده است .

اصول سخنوري

جايگاه سخن و سخنوري

انسان، موجودي متفكر و اجتماعي است. او در ارتباطات اجتماعي خود با ديگران تعامل دارد، به داد و ستد فكري، احساسي و...     مي پردازد و پيامهاي خويش را با روشهاي مختلف، مانند: اشاره، نوشتن، گفتن و تصوير به ديگران مي رساند. از اين ميان، مهم ترين و شايد بي بديل ترين ابزار آدمي براي انتقال پيامهايش زبان است.رسانه هاي متنوع و ابزارهاي ارتباطي فراواني در دوران معاصر و در عصر ارتباطات، پا به عرصه وجود گذاشته تا انسان را در           پيام رساني ياري دهند؛ اما به هيچ وجه نتوانسته اند جاي سخن را بگيرند و يا اعتبار آن را كاهش دهند.فيلم، سينما، فضاي مجازي اينترنت، محصولات هنري و ديگر وسايل ارتباط جمعي با همه قدرت و اهميت و ارزشي كه دارند، هيچ گاه نمي توانند عرصه را بر شيوه بي بديل و سنتي تبليغ؛ يعني سخنراني، تنگ كنند و يا به جاي آن بنشينند.سالهاست كه افراد زيادي، تفاوتهاي موجود ميان رسانه ها را بررسي کرده اند. مارشال مك لوهان، نخستين كسي بود كه به شيوه اي متقاعد كننده، رسانه ها را به دو قسمت تقسيم كرد و مدعي شد رسانه يا گرم است و يا سرد. او رسانه هاي همه حسي را سرد و رسانه هاي تك حسي را گرم مي داند. وي رسانه هاي گرم را شامل ابزارهايي بر مي شمرد كه قادرند مفهوم منظور را به كمك ذهن و تخيل مخاطب كامل كنند؛ اما رسانه هاي سرد نمي توانند چنين امكاني را براي مخاطبانشان فراهم سازند. به اين ترتيب، راديو گرم است؛ چون شنونده سعي مي كند آنچه را مي شنود با تصورات خود در ذهنش تكميل كند. در مقابل، تلويزيون، رسانه سرد است؛ چون همه چيز را به بيننده نشان مي دهد و جاي فعاليت چنداني براي وي نمي گذارد.سخنراني، بيشتر با بعد شنيداري انسان مرتبط است؛ از اين رو بيش از رسانه هاي ديداري، انسان را به تفكر، درك و فعاليت ذهني وا مي دارد. همچنين باعث افزايش قدرت انديشه مي شود و براي درك مفاهيم عميق، مناسب تر است.

حتي مي توان گفت كه سخنراني، بهتر از رسانه گرمي مثل راديو و يا يك متن نوشتاري مخاطب را متقاعد مي کند و مطالب مورد نظر را به وي منتقل مي سازد. گزارش ذيل، شاهدي بر اين مدعا است:«در سالهاي دهه 1930 م انديشمنداني چون: دابليو. اچ، ويلكي، فرانكلين توور، هدلي كانتريل، كوردون آلپرت، يك آزمايش انجام دادند، آنها گروههايي «جور شده» از دانشجويان را در برابر مباحث مشابهي قرار دادند كه محور آنها جنگ، مذهب و ساير موضوعهاي بحث انگيز بود. گروه اول در برابر سخنراني مي نشستند و گروه ديگر، همان سخنراني را از راديو مي شنيدند و گروه سوم آن را به صورت چاپ شده مي خواندند. آن گاه همه را آزمايش کردند تا ببينند تغيير نگرش يا گرايش آنها چگونه است. نتايج در تجربه هايي كه به طور متوالي، يكي پس از ديگري صورت پذيرفت، همواره ثابت بود. سخنراني رو در رو مجاب كننده تر از راديو و راديو مجاب كننده تر از متن چاپي بود.»در كنار همه اين مباحث، نبايد از ارتباط روحي بين گوينده و شنونده در سخنراني و تبليغ چهره به چهره و آثار معنوي و مثبت آن ـ كه قابل مقايسه با ديگر رسانه ها نيست ـ غافل بود.به ياد داشته باشيم كه سخنراني مؤثر، عاملي اساسي براي معرّفي و تثبيت جايگاه اديان، فرقه ها، گروههاي سياسي و رهبران ديني و اجتماعي است. راهبراني كه در سخن و سخنوري توفيق بيشتري دارند، از مقبوليّت بيشتري نيز برخوردارند. آنان بهتر از ديگران مي توانند از حريم ارزشهاي اجتماعي، ديني و سياسي خويش دفاع كنند و يا با تيرهاي نافذ سخن، افكار جهل آلود را هدف بگيرند. در حقيقت برخي سخنان از تيرهاي جنگجويان تأثيرگذارترند؛ چنان كه امام علي عليه السلام مي فرمايد: «رُبَّ كَلامٍ اَنْفَذَ مِنْ سِهامٍ»؛ چه بسا سخني كه تأثيرش از تيرها [ي نافذ] افزون تر است.»و چه زيبا در اهميت و جايگاه سخنوري سروده اند كه:

لینک دانلود«:


دانلود جزوه اصول سخنوري




نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





ارسال توسط ali ahamadi
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی