مقاله تأثیر طراحی داخلی در بیمارستان کودکان سرطانی با رویکرد مدیریت استرس و تسریع بهبودی
ارایه پکیج اقدام پژوهی ، گزارش تخصصی و تجربیات مدون
سایت علمی و پژوهشی ایران فایل | اقدام پژوهی | گزارش تخصصی

 فایل ورد قابل ویرایش

تأثیر طراحی داخلی در بیمارستان کودکان سرطانی با رویکرد مدیریت استرس و تسریع بهبودی 

 

توضیحی مختصر از مقاله  :

چکیده:

محیط معماری به عنوان بستر فعالیت‌های انسان تأثیرات عمیقی را بر سلامت روان او می‌گذارد. استرس در انسان به عنوان یکی از شاخصه‌های سلامت روان می‌تواند با طراحی درست این بستر کاهش یابد. یکی از محیط‌های معماری که پر استرس می‌باشد بیمارستان است. استرس موجود در بیمارستان با اثرات منفی‌ که در پی دارد بهبودی بیماران را به تأخیر می اندازد. یکی از گروه‌هایی از بیماران که در این مورد آسیب پذیرترند کودکانند. هدف از این تحقیق شناخت عوامل استرس‌زا در بیمارستان کودکان و نقش طراحی داخلی و عوامل محیطی در کاهش استرس و تسریع بهبودی کودکان بیمار است. روش تحقیق این مقاله با رویکرد توصیفی می‌باشد و اطلاعات به روش مطالعات کتابخانه‌ای و مشاهدات نمونه‌ی موردی جمع‌آوری شده است . نمونه‌ی مورد بررسی «بیمارستان فوق تخصص کودکان محک تهران» بوده و جامعه‌ی آماری شامل 25 کودک بیمار 6 تا 14 ساله‌ی بستری و 25 تن از والدین آن‌ها می‌باشد. برای جمع‌آوری اطلاعات از والدین با آن‌ها مصاحبه‌‌هایی به عمل آمد و جمع‌آوری اطلاعات از کودکان از طریق مشاهده و مصاحبه با کودک درباره‌ی محیط بیمارستان و اتاق بستری انجام شد. پس از بررسی مشاهدات، نتایجی مبنی بر این‌که طراحی داخلی می‌تواند تأثیر بسیاری بر کاهش استرس کودکان بیمار بگذارد به دست آمده و راهکارهای معمارانه‌ای برای این موضوع ارائه شده است.

کلمات کلیدی: بیمارستان، طراحی داخلی، معماری، کودکان بیمار، مدیریت استرس.

مقدمه:

در اواسط دهه‌ی1970،دانشمندان جامعه شناس در خصوص فضاهای موجود در بیمارستان‌ها،بحث کرده و اذعان داشته اند که راهرو‌های بدون پنجره،کریدور های پر پیچ و خم ،محوطه های داخلی استرلیزه شده با بوی نامطبوع،حسی از ناخوشایندی در فضا را بوجود می آورد و در نتیجه سبب افزایش استرس در بیماران می شود.از دهه‌ی 1980،این بحث ها معماران را به طراحی بیمارستان‌های کودکان که هدف آن بزقراری ارتباط میان علم پزشکی در خصوص بیماران بستری شده و پرورش حسی از نشاط و ایجاد محیطی مطلوب می باشد،سوق داده است این هدف از طریق ایجاد محیطی بدون ترس و وحشت و همچنین استفاده از محیط‌های خیالی و جذاب صورت پذیرفته است.به طور مثال،با استفاده از به کارگیری رنگ های روشن،نور طبیعی،استفاده از طبیعت و گلها در فضاهای داخلی،نیمکت‌های پارک‌ها،حضور آب و فواره ها،اثر های هنری مخصوص نوجوانان و کودکان،تصاویر کودکان و شخصیت های کارتونی،مغازه‌ها و مکان‌هایی به منظور رستوران وتریا به صورتی که بوی خوش و مطبوع احساس شود (آدامز و همکاران،2010). این خصوصیات طراحی و معماری به خصوص در تعداد کثیری از بیمارستان‌هایی کودکان به کارگرفته شده است .


لینک دانلود:

مقاله تأثیر طراحی داخلی در بیمارستان کودکان سرطانی با رویکرد مدیریت استرس و تسریع بهبودی 


مقاله تأثیر طراحی داخلی در بیمارستان کودکان سرطانی با رویکرد مدیریت استرس و تسریع بهبودی 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





تاريخ : پنج شنبه 15 تير 1396برچسب:,مقاله معماری داخلی بیمارستان,بیمارستان, طراحی داخلی, معماری, کودکان بیمار, مدیریت استرس,طراحی داخلی در بیمارستان,اهمیت معماری داخلی در طراحی بیمارستان ها,طراحی داخلی بیمارستان,طراحی داخلی بیمارستان ها,طراحی داخلی لابی بیمارستان,طراحی داخلی بیمارستان کودکان,طراحی داخلی بیمارستانی,طراحی داخلی بیمارستان قلب,اهمیت معماری داخلی در طراحی بیمارستان,طراحی فضای داخلی بیمارستان,اصول طراحی داخلی بیمارستان,طراحی دکوراسیون داخلی بیمارستان,عکس طراحی داخلی بیمارستان,طراحی داخلی بیمارستان,طراحی داخلی بیمارستان کودکان,طراحی داخلی بیمارستان ها,طراحی داخلی بیمارستانی,طراحی داخلی بیمارستان قلب,طراحی داخلی لابی بیمارستان,طراحی فضای داخلی بیمارستان,اصول طراحی داخلی بیمارستان,طراحی دکوراسیون داخلی بیمارستان,عکس طراحی داخلی بیمارستان,اهمیت معماری داخلی در طراحی بیمارستان ها,اصول و مبانی معماری و طراحی داخلی بیمارستان,عکس معماری داخلی بیمارستان,عکس دکوراسیون داخلی بیمارستان,عکس از طراحی داخلی بیمارستان,
ارسال توسط ali ahamadi
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی