آنالیز دیجیتال اراضی در محیط GIS به روش سیستماتیک
ارایه پکیج اقدام پژوهی ، گزارش تخصصی و تجربیات مدون
سایت علمی و پژوهشی ایران فایل | اقدام پژوهی | گزارش تخصصی

 


 

این فایل در سایت های دیگر با قیمت های بالاتری به فروش می رسد.

فایل ورد قابل ویرایش

فایل ورد قابل ویرایش

توضیحی مختصر از مقاله  :

نقاط منفرد، نقاط غیر مرتجع، خطوط دره و خطوط حاشیه را نقاط ویژه سطحی می نامند زیر آنها را فقط برای مکان های ایزوله خاصی ( خطوط و نقاط) محاسبه کرده اند، در مقابل ارتفاع، درجه و انحنا را برای نقاط مساحت محاسبه کرده اند، در عمل اولین نقاط سطح پستی و بلندی را بعنوان نقاط منظم و منفرد طبقه بندی میکنند. سپس نقاط منفرد را به قله ، پیست، گذرگاه و طبقه بندی کرده و آنگاه آنها را از آنالیز بعدی خارج میکنند، سوم ناقل درجه ( شیب و صورت) و انحناها را بهمراه با نقاط غیر مرتجع را بعداً برای مساحت نقاط منظم محاسبه میکنند. سرانجام خطوط دره و خطوط حاشیه را محاسبه میکنند، متذکر میشویم که طول منحنی های سطحی ( مثلاً خط شیب یا طول خط دره) یا مساحت سطحی ( مثلاً مساحت زهکش) را با انتگرال خط و سطح بترتیب بدست می آوریم. انتگرال ها بخش های تخصصی ژئومتری سطح جریان دار هستند که در مدل نویسی هیدرولوژیک سطح و انتقال رسوبات ضرورت هستند، با وجود این بدلیل محدودیت های فضا در اینجا، انتگرال ها را در جای دیگری مطالعه خواهیم کرد. از آنالیز فوق می توان نتیجه گرفت که بر آورد 12 پاورقی ژئومتری ضروری را می توان با بر آورد 5 مشتق جزئی کاهش داد=(1)یکی از نتایج مهم تمام بحث های بالا، ساده سازی مسئله است. در بخش آخر این مقاله روش های عددی نشان داده میشوند تا این 5 مقدار  از DEM برآورد شوند و 12 پارامتر ژئومتری نیز از آن مشتق شوند.

 

4- روش های عددی

4-1- نمایش دیجیتال سطح توپوگرافی

تداوم و صافیDEM های درجه ، نمایش عددی معین از سطح توپوگرافی نامعین هستند، داده های درجه معینی را برای برآورد 5 مشتق جزئی ضروری برای نقاط سطح نامعین استفاده میکنیم.یکی از مهمترین نتایج بحث فعلی آن است که پارامترهای ژئومورفومتری محاسبه شده و لذا مشتقات جزئی ضروری وابسته به کاراکتر سطح مورد مطالعه هستند یعنی نمای دیجیتالی سطح توپوگرافیک. دو خاصیت تداوم سطح و صافی مهم ترین فاکتورهای محدود کننده هستند.

تداوم سطح مربوط به وجود ارزش های محدود کننده در یک نقطه ( بخش های 3-1-1 و 3-1-2) هستند، تداوم فیزیکی مشهود سطح توپوگرافیک اغلب در اختلاط با تعریف ریاضی تداوم در ادبیات است. DEM های معرفی شد. توسط نقاط تصادفی، خطوط تحقیق و خطوط کنتور و درجات دارای عدد نامعینی ارزش های ارتفاع سطح از دست رفته در بین نقاط داده هستند لذا آنها نیز غیر مداوم ( غیر پیوسته) هستند، در حالت خاص دیواره های عمودی در پستی و بلندی جاییکه یک مکان مشابه ( x,y ) می توانند دارای دو ارزش ارتفاع  متفاوت باشند سطح توپوگرافی را نمی توان با تابع ریاضی نشان داد لذا محاسبه مشتق ها جایز نیست. DEM های معرفی شده توسط عدد محدود نقاط سطح کوچک متصل به یک پله در امتداد اتصالات غیر پیوسته هستند لذا دیفرانسیال ها را در این مکان ها نمی توان محاسبه کرد. مثال برای سطوح غیر پیوسته، سطوح افقی است که به پله ها همانند مستطیل های اراضی ( مربع ها) و چند ضلعی های وارونی متصل اند. نقاط مشابه سطوح افقی از تلفیق نزدیک ترین همسایه و با حرکت میانگین بدست می آید. در کل هر سطحی که با تلفیق محلی در هم آمیخته است نقاطی از سطح را تولید میکند که تداوم اتصالات نقاط را تضمین نمیکند و لذا محاسبه دیفرانسیل محدود میشود. مثال هایی برای سطوح مداوم و پیوسته TIN ها هستند که سطوح چند ضلعی محاسبه شده برای سری کل داده ها بحساب می آیند. صافی سطح مربوط به وجود مشتقات است.یک سطح یا منحنی در نقطه ای صاف است بشرطیکه اولین دیفرانسیل آن در آن نقطه باشد. یک سطح صاف در هر جایی قابل دیفرانسیل است. ما درجه صافی سطح را بر طبق وجود مشتقات با درجه بالاتر تعریف میکنیم. هر چه درجه مشتق بالاتر باشد درجه صافی در آن نقطه بالاتر است.



لینک دانلود:

آنالیز دیجیتال اراضی در محیط GIS به روش سیستماتیک



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





ارسال توسط ali ahamadi
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی