دانلود مقاله مروری بر تاریخ سیاسی و فرهنگی ایران پیش از اسلا
ارایه پکیج اقدام پژوهی ، گزارش تخصصی و تجربیات مدون
سایت علمی و پژوهشی ایران فایل | اقدام پژوهی | گزارش تخصصی

  فایل ورد قابل ویرایش

 

احمد تفضّلی، که یادش به خیر باد، دانش و دلیری را با وارستگی جمع داشت. موضوع تخصّص او زبان‌های میانة غربی ایران، بخصوص پهلوی و پارتی و همچنین محتوای آثار این زبان‌ها بود. بنابراین نه تنها به پژوهش در مباحث زبانشناسی این آثار مي‌پرداخت، بلکه مسائل کیش زردشتی و ادبیات پیش از اسلام ایران، و نیز صورت فارسی آنها مثل شاهنامه ووبس و رامین، و هم چنین محیط فرهنگی و سیاسی و اجتماعی این آثار موضوع پژوهش او قرار داشت. مشکل تعدادی از مفردات و لغات زبان پهلوی به کوشش او گشوده شد و قرائت برخی عبارات دشوار یا نامفهوم متون پهلوی به همّت او روشن گردید. روایات مربوط به زندگی زردشت را به فارسی در آورد (با همکاری ژاله آموزگار). دستوری برای زبان پهلوی در خور نیاز دانشجویان نگاشت. تاریخ ادبیات پيش از اسلام ایران را به تفصیل کافی، بخصوص در آنچه مربوط به زبان پهلوی و پارتی است. تدوین کرد، و این آخرین کتاب او بود که به طبع رسید. کتاب دیگری شامل سخنرانی‌های او در دانشگاه‌هاروارد دربارة «طبقات ایران در دروة ساسانی» زیر چاپ است. اما  اینها همة کتاب‌های او نیست. دایرة تحقیقاتش گسترده‌تر بود. مقالات متعدد او همه حاکی از پژوهش‌های تازه و نکته‌های تازه‌یاب است.

به نوشتن «کلیّات»، جز آنچه برای دانشجویان ضرورتی داشت، علاقه مند نبود. هرگز مانند برخی دانشمندان عرب ستیز و ایران پرست به کشف‌های محیرالعقول و دعوی‌های خردسوز و جگرنواز نپرداخت و مدّعی دریافت‌های انقلابی نشد و ساده اندیشی و بی خبری پژوهندگان و دانشمندان غربی را (که آگاهی  ما از ایران باستان و تاریخ وفرهنگش عمده مدیون آنهاست) به اثبات نرسانید، ولی در عوض دانشمندان به قول او استناد مي‌کردند و در میان همکارانش شهرت جهانی یافت. مقالات او در دانشنامة ایرانیکا از بهترین مقالات شمرده مي‌شود و مقالات معدودش در دایرۀ المعارف بزرگ اسلامي‌استادانه است. آشنائی او با ادبیات و نوشته‌های سده‌های نخستین اسلام از یکسو، و تبحّرش در ادبیات پیش از اسلام از سوی دیگر، او را ممتاز مي‌کرد و مناسب‌ترین فرد برای تحقیق دربارة مباحث مشترک ایران زردشتی و ایران اسلامي‌قرار می‌داد.

امید داشتم نوشته‌ای در خور منزلت علمي‌همکار و دوست دیرینم فراهم کنم، ولی با مشغله‌های متراکم و عاجل که در پیش داشتم امیدی بی ثمر بود. دوست ارجمندم هرمز حکمت مرا از تنگنا رهانید و ترجمة ملخّصی از مقدمة نگارنده را بر جلد سوّم «تاریخ ایران کمبریج» که تاریخ هزارسالة ایران را از پایان دولت هخامنشی تا زوال دولت ساسانی در بر مي‌گیرد و نظری است کلی بر برخی مسائل تاریخ ایران پیش از اسلام، به قلم شیوای خود به رشتة تحریر کشید ومرا وامدار التفات خود ساخت.


لیتنک دانلود:


دانلود مقاله مروری بر تاریخ سیاسی و فرهنگی ایران پیش از اسلا

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





تاريخ : پنج شنبه 29 تير 1396برچسب:,مروری بر تاریخ سیاسی و فرهنگی ایران پیش از اسلام,تاریخ ایران پیش از اسلام,تاریخ ایران پیش از اسلام ویکی پدیا,تاریخ ایران پیش از اسلام Pdf,تاريخ ايران پيش از اسلام,تاریخ ایران بعد از اسلام,تاریخ ایران بعد از اسلام زرین کوب,تاریخ ایران بعد از اسلام عبدالحسین زرین کوب,تاريخ ايران بعد از اسلام Pdf,تاریخ ایران بعد از اسلام Pdf,تاریخ ایران بعد از اسلام دانلود,تاریخ ادبیات ایران پیش از اسلام Pdf,تاریخ ادبیات ایران پیش از اسلام احمد تفضلی Pdf,دانلود کتاب تاریخ ایران قبل از اسلام Pdf,عبدالحسین زرینکوب تاریخ ایران بعد از اسلام,زرین کوب, تاریخ ایران بعد از اسلام,تاريخ ايران پس از اسلام,تاریخ ایران پس از اسلام Pdf,تاریخ ایران بعد از اسلام دکتر عبدالحسین زرین کوب,دانلود تاریخ ایران بعد از اسلام عبدالحسین زرین کوب,تاریخ ایران پس از اسلام دانلود,دانلود کتاب تاریخ ایران بعد از اسلام,دانلود رایگان کتاب تاریخ ایران بعد از اسلام,دانلود کتاب تاریخ ایران قبل و بعد از اسلام,دانلود کتابهای تاریخ ایران بعد از اسلام,دانلودکتاب تاریخ ایران پس از اسلام,دانلود سوالات دکتری تاریخ ایران بعد از اسلام,دانلود کتاب تاریخ مردم ایران بعد از اسلام,
ارسال توسط ali ahamadi
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی