دانلود مقاله آینده پژوهی و انواع روشهای (تکنیک )آینده پژوهی
ارایه پکیج اقدام پژوهی ، گزارش تخصصی و تجربیات مدون
سایت علمی و پژوهشی ایران فایل | اقدام پژوهی | گزارش تخصصی

 

فایل ورد قابل ویرایش

 

توضیحی مختصر از متن فایل :

آینده پژوهی که Futurology نیز نامیده می​شود مطالعه آینده​های ترجیحی، باورکردنی و محتمل و جهان​بینی​ها و افسانه​هایی است که زمینه آنهاست. بحثی وجود دارد که آیا این رشته یک هنر است یا یک علم. به طور کلی، می​تواند به عنوان یک شاخه از علوم اجتماعی و به موازات رشته تاریخ درنظر گرفته شود. به همین صورت که تاریخ گذشته را مطالعه می​نماید، آینده پژوهی آینده را درنظر می​گیرد. آینده پژوهی به دنبال درک هرآن چیزی است که احتمالاً ادامه پیدا می​کند و هر آن چیزی که می​تواند به طور موجه (حق به جانب) تغییر کند. بنابراین، بخشی از این رشته به دنبال درکی سیستماتیک و الگو محور از گذشته و حال است و احتمال وقایع و روندهای آینده را تخمین می​زنند. برخلاف علوم فیزیکی که یک سیستم مشخص​تر و محدودتر مورد مطالعه قرار می​گیرد، آینده پژوهی سیستم​های بزرگ​تر و پیچیده​تر جهان را درنظر می​گیرد.آینده پژوهی یک حوزه میان رشته​ای است که تغییرات دیروز و فردا را مطالعه می​کند و نظرات و استراتژی​هایی حرفه​ای و غیرحرفه​ای با توجه به آینده جمع​آوری و تجزیه و تحلیل می​نماید. شامل تحلیل منابع، الگوها و علل تغییر و ثبات در تلاش برای توسعه دوراندیشی​ها و ترسیم آینده​های محتمل می​باشد. این حوزه در سراسر دنیا به مطالعات آینده، دوراندیشی استراتژیک، پیشرو (مربوط به آینده)، تفکر آینده، آینده​سازی، آینده پژوهی و آینده گرایی اشاره دارد. آینده پژوهی و دوراندیشی استراتژیک حوزه​هایی دانشگاهی هستند که اکثراً در دنیای انگلیسی زبان مورد استفاده قرار می​گیرند.

معمولاً سه عامل آینده پژوهی را از تحقیقات سایر رشته​ها متمایز می​کند (اگرچه همه این رشته با درجات متفاوتی با هم همپوشانی دارند): 1) آینده پژوهی اغلب نه تنها آینده​های محتمل بلکه آینده​های باورکردنی، ترجیحی و wild card(روشى که به يک سيستم عامل امکان مى دهد تا روى چندين فايل با نامهاى مرتبط عملکرد مفيدى داشته باشد) را نیز بررسی می​نماید. 2) آینده پژوهی معمولاً تلاش دارد تا دیدی همه جانبه یا سیستماتیک بدست آورد که بر بینشی از یک طیف رشته​های متفاوت مبتنی است. 3) آینده پژوهی مفروضاتی که پشت دیدگاه​های غالب و متضاد آینده وجود دارد را باز می​کند.بنابراین آینده پوچ و خالی نیست؛ بلکه مملو از مفروضات پنهان است. برای مثال، بسیاری از مردم فروپاشی اکوسیستم زمین را در آینده​ای نزدیک انتظار دارند درحالیکه دیگران معتقدند که اکوسیستم موجود به طور نامحدود باقی خواهد ماند. یک رویکرد دوراندیشی به دنبال تجزیه و تحلیل و سپس برجسته نمودن مفروضات زیربنای چنین دیدگاه​هایی خواهد بود.آینده پژوهی معمولاً روی پیش​بینی​های کوتاه مدت متمرکز نیست. اکثر برنامه​ریزی​های استراتژیک که برنامه​های عملیاتی را برای آینده​های ترجیحی با افق زمانی یک تا سه ساله توسعه می​دهند نیز آینده​ها را درنظر نمی​گیرند. برنامه​ها و استراتژی​هایی با افق زمانی بلندتر که مخصوصاً تلاش دارد وقایع محتمل آینده را پیش بینی نمایند قطعاً بخشی از این حوزه است.

 

تعریف آینده پژوهی

تلاش سیستماتیک برای پیش بینی توسعه​ها و تحولات آینده که با استفاده از مطالعه​ای فشرده درخصوص روندهای تاریخی و اخیر انجام می​شود و از چندین روش شناسی مانند مدل سازی کامپیوتری و روش دلفی استفاده می​کند. چشم​اندازهای آینده (سناریو نامیده می​شوند) در برنامه​ریزی استراتژیک، بلندمدت و اقتضایی مفید هستند.برخی از بنیادهای فکری (هوشی) آینده پژوهی در اوسط قرن نوزدهم پدیدار گشتند. وندل بل[1] در سال 1997 نشان داد که بحث آگوست کونت[2] در مورد فرا الگوهای تغییر اجتماعی ، آینده پژوهی را به عنوان یک گفتگوی علمی گواهی می​دهد.یک نفر می​تواند با این گفته​ها بحث را قوی​تر کند که آینده پژوهی به عنوان یک رشته​ ی جهت دار در اوایل قرن بیستم، با تولد علم سیستم​ها در دانشگاه و با این ایده برنامه​ریزی سیاسی و اقتصاد ملی بویژه در فرانسه، جماهیر شوروی و کشورهای بلوک شرق درهم تنیده شد.با این حال ظهور آینده پژوهی به عنوان یک رشته دانشگاهی بعد از جنگ جهانی دوم رخ داد. رویکرد های متمایزکننده​ای در اروپای شرقی (بویژه در فرانسه)، در اروپای غربی (شامل جماهیر شوروی)، در کشورهای در حال توسعه post-colonial و در ایالات متحده آمریکا برخاست. سال 1975 شاهد برپایی اولین برنامه درمورد آینده پژوهی در ایالات متحده –برنامه M. S.- درخصوص مطالعات آینده در دانشگاه هوستون، کلیر لیک بود. یک سال بعد برنامه M. S. در سیاست عمومی در آینده​ای جایگزین در دانشگاه هاوایی در مانوآ دنبال شد. برنامه هاوایی به شکاف در دیدگاه​های بین آینده نگری های اروپایی​ها و آمریکایی​ها پرداخت.


لین کدانلود:

دانلود مقاله آینده پژوهی و انواع روشهای (تکنیک )آینده پژوهی




نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





تاريخ : شنبه 31 تير 1396برچسب:,مقاله آینده پژوهی,مقاله آینده پژوهی انگلیسی,مقاله آینده پژوهی سازمانی,مقالات آینده پژوهی,مقاله آينده پژوهي,دانلود مقالات آینده پژوهی,مجموعه مقالات آینده پژوهی,مقاله در مورد آینده پژوهی,دانلود مقاله آینده پژوهی,مقالات جدید آینده پژوهی,مقاله انگلیسی در مورد آینده پژوهی,لیست مقالات آینده پژوهی,مقالات همایش آینده پژوهی,دانلود رایگان مقالات آینده پژوهی,مجموعه مقالات همایش ملی آینده پژوهی,مجموعه مقالات دومین همایش آینده پژوهی,مجموعه مقالات دومین همایش ملی آینده پژوهی,تحقیق در مورد آینده پژوهی,مقاله ای در مورد آینده پژوهی,مقاله درباره آینده پژوهی,روشهای آینده پژوهی,روشهاي آينده پژوهي,انواع روشهای آینده پژوهی,آینده پژوهی,آینده پژوهی ایران ۱۳۹۶,آینده پژوهی جهان اسلام,آینده پژوهی ایران,آینده پژوهی مقالات,آینده پژوهی Pdf,آینده پژوهی دانشگاه تهران,آینده پژوهی Ppt,آینده پژوهی در مدیریت,آینده پژوهی فردی,آینده پژوهی ایران ۱۳۹۴,موسسه آینده پژوهی جهان اسلام,مؤسسه آینده پژوهی جهان اسلام,سایت موسسه آینده پژوهی جهان اسلام,آینده پژوهی ایران 1394,آینده پژوهی ایران 94,آینده پژوهی ایران 1395,آینده پژوهی ایران 1393,آینده پژوهی در ایران,آینده پژوهی اقتصاد ایران,آینده پژوهی اوضاع ایران و جهان,آينده پژوهي + مقاله,آینده پژوهی مقاله,آینده پژوهی چیست Pdf,مدیریت آینده پژوهی Pdf,آینده پژوهی دانشگاه امیرکبیر,رشته آینده پژوهی دانشگاه تهران,مرکز آینده پژوهی دانشگاه تهران,دکتری آینده پژوهی دانشگاه تهران,گروه آینده پژوهی دانشگاه تهران,دانشکده آینده پژوهی دانشگاه تهران,همایش آینده پژوهی دانشگاه تهران,سایت آینده پژوهی دانشگاه تهران,اساتید آینده پژوهی دانشگاه تهران,آينده پژوهي,ppt,آینده پژوهی در مدیریت دانش,آینده پژوهی در مدیریت آموزشی,آینده پژوهی در مدیریت منابع انسانی,آینده پژوهی در مدیریت استراتژیک,آینده پژوهی در مدیریت شهری,آینده پژوهی در مدیریت بحران,آینده پژوهی مدیریت,آینده پژوهی مدیریت منابع انسانی,آینده پژوهی مدیریت وتوسعه اقتصادی,کتاب آینده پژوهی فردی,سعید رضایی آینده پژوهی فردی,شرکت آینده پژوهی فردی,سایت آینده پژوهی فردی,دانلود کتاب آینده پژوهی فردی,
ارسال توسط ali ahamadi
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی