دانلود مقاله خط نسخ
ارایه پکیج اقدام پژوهی ، گزارش تخصصی و تجربیات مدون
سایت علمی و پژوهشی ایران فایل | اقدام پژوهی | گزارش تخصصی

 فایل word قابل ویرایش

««  نسخ  »»

 

یکی از مهمترین وقایع قرن سوم هجری ابداع خط نسخ بوسیله ابن مقله( یا مقلد ) بود . هر چند برخی بر این عقیده اند که قبل از ابن مقله هم خط نسخ وجود داشته اما چیزی که مطمئن هستین بر آن است که وی این خط را به اوج و تکامل رسانده . از دیدگاهی دیگر می گویند که این خط در اواخر قرن دوم هجری ابداع شده ولی تا اواخر قرن سوم چندان متداول نبوده . اصل این خط از خط نبطی بوده است .

یکی از مهمترین ویژگی های خط نسخ شیوایی و سهولت در یادگیری آن است . به همین دلیل است که این خط موجب گسترش چشمگیر سواد در بین مسلمانان شد و در پیشرفت علمی و فرهنگی مسلمانان نقشی اساسی ایفا کرد . به عبارتی این خط به تمام سرزمین های شرقی مه تحت دین اسلام بودند رفت که در ایران بر زیبایی های آن افزوده شد . در کل  هر چه بوده در آن زمان استفاده از این خط بسیار آسانتر از کوفی بوده .

دلیل این سادگی در خواندن این خط آن است که حروف و کلمات بسیار دقیق و با نظم خاص چیده می شوند . این خط رایج ترین خطوط برای کتابت قرآن بوده و امروزه نیز هست .میشه گفت که در حال حاضر خط بین المللی مسلمانان همین نسخ است . امتیاز مهم این خط در رعایت نسبت هاست .

اگر به نمونه های این خط دقت کنید به نسبت های دقیق آن پی خواهید برد .

بعدها پس از آمدن فن چاپ به ایران این خط بود که به شکل چاپی درآمد و بر اساس قواعد آن حروف چاپی سربی بوجود آمد .

**************************************



لینک دانلود:

دانلود مقاله خط نسخ

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





تاريخ : سه شنبه 3 مرداد 1396برچسب:,مقاله در مورد خط نسخ,تحقیق در مورد خط نسخ,مقاله در باره خط نسخ,مقاله ای در مورد خط نسخ,مقاله خط نسخ,مقاله درباره خط نسخ,تحقیق درباره خط نسخ,تحقیق درباره ی خط نسخ,خط نسخ,خط نسخ و ثلث,خط نسخ Pdf,خط نسخ عربي,خط نسخ چیست,خط نسخ للتحميل,خط نسخ ایرانی,خط نسخ آنلاین,تفاوت خط نسخ و ثلث,فرق خط نسخ و ثلث,نمونه خط نسخ و ثلث,فونت خط نسخ و ثلث,دانلود خط نسخ و ثلث,آموزش خط نسخ و ثلث,تفاوت بین خط نسخ و ثلث,فرق بین خط نسخ و ثلث,خط نسخ یا ثلث,خط النسخ Pdf,آموزش خط نسخ ایرانی,نمونه خط نسخ ایرانی,
ارسال توسط ali ahamadi
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی