دانلود مقاله آشنايي با استخر
ارایه پکیج اقدام پژوهی ، گزارش تخصصی و تجربیات مدون
سایت علمی و پژوهشی ایران فایل | اقدام پژوهی | گزارش تخصصی

 

فایل ورد قابل ویرایش

آشنايي با استخر : اندازه هاي فني و نكات بهداشتي 
اندازه هاي فني: استخرهاي موجود با توجه به نحوه استفاده به دو دسته تقسيم مي شوند:
۱-استخر آموزشي  ۲- استخر قهرماني
۱-استخر آموزشي: معمولاً در ابعاد ۸*۸ و يا ۸*۱۰ متر طوري طراحي و ساخته مي شود كه الگوهاي آموزشي و يا ابزارهاي كمك آموزشي در آن مد نظر باشد، مثلاً عمق آن حداكثر به ۱/۲۰ متر و به صورت شيب دار به نحوي ساخته كه لااقل يك ضلع استخر علاوه بر كم عمق بودن قسمتي از آن به صورت پلكان وارد استخر شده تا براي آن دسته از اشخاصي كه از وارد شدن ناگهاني در آب وحشت دارند مناسب باشد. ميله هايي استيل در اطراف ديواره ها و در قسمت سطح آب نصب شده كه حدود ۱۰ سانتيمتر با ديواره فاصله دارند كه براي غوطه ور شدن و آموزش دست و پا بسيار مورد استفاده قرار مي گيرد، عمق آب اينگونه استخرها قابل تنظيم است. جداي از ميله استخرهاي آموزشي لوازم كمك آموزشي نظير: تخته شنا به ابعاد مختلف – دوقلوي شنا – حلقه لاستيكي – كمربند نجات – بازوبند نجات – دماغ گير – گوشي پاي دولفيني (قورباغه) – و….كه هر كدام موارد خاص خودش را دارد، براي افراد مختلف مورد استفاده قرار مي گيرد. 
۲-استخرهاي قهرماني: طول اينگونه استخرها ۳۳/۳۳ متر – ۲۵ متر – ۵۰ متر و عرض آن ۱۰-۲۱ متر متغير است و عمق آن كمتر از ۱/۸۰ متر نيست اينگونه استخرها به دو صورت روباز يا سر پوشيده مورد بهره برداري قرار مي گيرد. در استخرهاي سرپوشيده معمولاً از آب گرم استفاده مي شود – ولي در استخرهاي رو باز اكثر از آب سرد طبيعي بهره مي گيرد.
در ضلع عرض استخر سكوهايي نصب مي شود كه به عنوان سكوي استارت مورد استفاده شناگران است اين سكوها به ابعاد ۵۰*۵۰ سانتيمتر با شيب ۱۰ سانتيمتر به صورت ثابت يا سيار نصب مي شود و ارتفاع تا سطح آب بايد بين ۵۰تا۷۰ سانتيمتر باشد. دستگيره هاي كرال پشت بايد طوري به سكو وصل باشد كه در ارتفاع ۳۰تا۶۰ سانتيمتر و جلوتر از ديواره استخر نباشد، هر چهار طرف سكوها بايد شماره گذاري شود و اين شماره طوري نصب مي شود كه اگر پشت به سكو ها بايستيم سكوي شماره ۱ در طرف راست و شماره ۲ بعد از آن و بقيه به همين ترتيب شماره گذاري خواهد شد. تعداد خطوط شنا (لاين) بسته به عرض استخر بين ۶تا۸ خط متغير است، اين خطوط به وسيله طنابي كه دو سر آن با قلابهايي به ديواره استخر وصل است در طول استخر كشيده مي شود روي طناب اجسام غوطه ور دو انتهاي طناب با رنگ ساير قسمتها متفاوت است. عرض هر خط شنا بايد ۲/۵ متر باشد.
طناب نشانه براي برگشت كرال پشت بايد در عرض استخر و در ۱/۸۰ سانتي بالاي سطح آب قرار داشته ضمناً اين طنابها براي برگشت كرال پشت بايد ۵ متر از ديوار انتهاي استخر فاصله داشته باشد. خطوطي در كف استخر و در وسط خطوط شنا و به رنگ تيره كشيده شده كه عرض آن ۲۰ سانتيمتر است و در طول استخر كشيده مي شود و فاصله آن با ديواره عرضي ۲ متر است كه به وسيله خط عرضي ديگر كه پهناي آن ۲۰ سانت است قطع مي شود (به صورت T) طول اين خط يک متر است. نور استخر بايد كافي و طوري از بالا به آب بتابد كه در سر تا سر استخر نور مناسب وجود داشته باشد، براي ديد بهتر شناگران از چراغهاي كه در ديواره داخلي استخر نصب مي شود ولتاژ آن حدود ۱۲ ولت است استفاده مي دشود.
۲- نكات بهداشتي استخر:در استخرهاي سر پوشيده به دليل سيستم آب گرم محيط براي رشد ميكروب و عوامل بيماري زا بيشتر از استخر هاي رو باز فراهم است لزا علاوه بر وجود دستگاه تصفيه آب كه مداوم در حال فعاليت است و با مكش آب استخر به داخل تصفيه خانه و برگشت آن به استخر و وجود دستگاه كلرزني اتو ماتيك آب آن تصفيه و كلر زده مي شود، لازم است حتماً نكات بهداشتي آن نيز رعايت گردد:
۱-ديواره و كف استخر به وسيله كاشي و يا سراميك براي شستشوي بهتر پوشانده مي شود.
۲- لبه هاي استخر نسبت به سطوح اطراف آن كمي بر آمده و شيب آن به طرف داخل استخر است. تا آبهاي سطحي با برخورد  به برآمدگي ها وارد استخر نشود (شيب دار بودن  لبه به خاطر جلوگيري از مواج شدن آب است).
۳- قبل از ورود به استخر، گرفتن دوش و زدن شامپو به منظور رعايت نظافت آب استخر ضروري است.
۴-پس از خاتمه و خروج از استخر جهت نظافت شخصي زدن صابون و شامپو و گرفتن دوش ضروري است.
 ۵- حد فاصل بين رختكن و استخر و قبل از ورود به آن حوضچه آب كلر قرار دارد كه براي ضد عفوني كردن پاها استفاده مي شود.

لینک دانلود:


دانلود مقاله آشنايي با استخر

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





ارسال توسط ali ahamadi
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی