گزارش تخصصی عربی
ارایه پکیج اقدام پژوهی ، گزارش تخصصی و تجربیات مدون
سایت علمی و پژوهشی ایران فایل | اقدام پژوهی | گزارش تخصصی

چکیده گزارش:

روش تدریس فعال که در آن مشارکت دانش آموز و معلم را می‌طلبد و به جای انتقال مطالب به دانش آموز، به افزایش توانایی یادگیرنده دز قزآیند یادگیری عنایت دارد.

به دلایل متعدد از جمله تاکید براصولی از کلیات نظام آموزش و پرورش کشور و اهداف دوره‌های تحصیلی، نگرش‌های جهانی، رشد روز افزون تحقیقات، سرعت فن آوری و تکنولوژی، ضرورت کار بست تدریس فعال را می‌طلبد.

ادیان و رهبران مصلح اجتماعیی نیز تاکید بر نوعی فعال سازی ذهن و جلوگیری از تقلید کورکورانه در اصول و روش‌های زندگی دارند، لذا آموزش و تدریس‌های متکی بر روش‌های فعال خود گامی است در اشاعه و ترویج علم و پرورش انسان‌های آزاد و آگاه که می‌تواند در توسعه و فناوری مثمر ثمر باشد.

در روش تدریس فعال سعی بر این است که فراگیر خود در کسب مفهوم سهیم باشد و از طرق مختلف به فعالیت‌های ذهی، علمی، فردی و گروهی دادار گردد، به عبارت دیگر، محتوا روی درگیر شدن دانش آموزان در کسب تجارب یادیری تاکید داشته و آنان را فعال می‌سازد.

از مهم‌ترین روش‌های فعال تدریس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- روش حل مسأله    2- روش بحث گروهی    3- روش پرسش و پاسخ   4 - روش بارش مغزی

5- روش هم یاری از طریق تدریس اعضای تیم  6- روش هم یاری از طریق طرح کارایی تیم

لذا در این مقاله ضمن بیان مفهوم تریس که از جنبه‌های مختلف به آن پرداخته شده است و هر یک مبتنی بر نظریات صاحب نطران حوزه یادگیری و آموزش می‌باشد،  تلاش بر این است که دیدگاه‌های مختلف به صورت مختصر بیان و عرضه شوند و خواندگان خود به انتخاب و بهره از بهترین روش‌ها همت گمارند.

مقدمه گزارش:

برای رؤیا رویی با انبوه چالش‌هایی که آینده در دل خود پنهان داشته است، جامعه بشری در تلاش برای رسیدن به آرمان‌هایی چون صلح، آزادی و عدالت اجتماعی، آموزش و پرورش را سرمایه ای اجتناب ناپذیر می‌داند.با توجه به پیشرفت تکنولوژی و تغییرات مداومی که به وجود می آیدباید شرایط تغییر درهر جامعه ای ایجاد شود. شرط اولیه هر تغییری شناخت و آگاهی است، که به دنبال آن باید کار با برنامه ریزی برای دست یابی به اهداف مطلوب صورت بگیرد.اهمیت و ثمر بخشی روش‌های تدریس و یادگیری بهتر همواره مورد نظر دانشمندان و محققین علوم تربیتی بوده است از آغاز قرن بیستم توسط مومان و لای و سپس کلاپارد، ماریا منتسوری، جان دیویی، هربارت، ثورندایک و همکارانش و .... در بسیاری از کشورها مطالعات زیادی به مدت چهل سال در مورد ثمر بخشی میزان روش‌های آموزش در کلیه دروس انجام گرفت (افشار، 1368، ص 183).تاریخچه مطالعات نشان می‌دهد روش‌های تدریس چه در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان و چه در ایجاد انگیزه و رضایت خاطر، پرورش شخصیت، رشد خلاقیت آنان مؤثر است، وظیفه معلمان در فرآیند تدریس تنها انتقال واقعیت‌های علمی به دانش آموزان نیست بلکه باید موقعیت و شرایط مطلوب یادگیری را فراهم نمایند و چگونه اندیشیدن و چگونه آموختن را به شاگردان بیاموزند. یعنی کار معلم نه تنها انتقال دانش، بلکه پرورش توان تفکر منطقی و پرورش شخصیت سالم است و معلمان موفق برای شاگردان خود تنها عرضه کننده مطالب تخصصی نمی‌باشند بلکه شاگردان خود مطالب شناختی و اجتماعی و نحوه استفاده مؤثر از آن‌ها را می‌آموزند، در آموزش و پرورش نقش نیروی انسانی به خصوص معلم از مهم‌ترین عوامل مؤثر در رشد و توسعه کیفی و محتوایی تربیت به شمار می‌آید. (معیری، 1371، ص 98).هدف این مقاله نیز بر معرفی بعضی از این روش‌های فعال تدریس استوار گردیده است. تا با معرفی بیشتر این روش‌ها به معلمان عزیز و توجه بیشتر به جزئیات، آن‌ها بتوانند مهارت‌های لازم برای استفاده از این روش‌ها را به دست آورند و زمینه اجرای آن‌ها را در کلاس فراهم نمایند و کیفیت تدریس خود را بالا ببرند. امید است با عنایت به این موضوع



لین کدالنود:

 

 

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





تاريخ : چهار شنبه 4 مرداد 1396برچسب:,گزارش تخصصی عربی,گزارش تخصصی عربی هفتم,گزارش تخصصی عربی نهم,گزارش تخصصی عربی رایگان,گزارش تخصصی عربی دبیرستان,گزارش تخصصی عربی متوسطه اول,گزارش تخصصی عربی دهم,گزارش تخصصی عربی پایه نهم,گزارش تخصصی عربی هشتم,گزارش تخصصی عربی متوسطه دوم,گزارش تخصصی درس عربی هشتم,گزارش تخصصی درس عربی دبیرستان,گزارش تخصصی معلمان عربی دبیرستان,گزارش تخصصی درس عربی متوسطه اول,گزارش تخصصی درس عربی متوسطه دوم,گزارش تخصصی درس عربی پایه هشتم گزارش تخصصی معلم عربی,گزارش تخصصی درس عربی,نمونه گزارش تخصصی عربی,گزارش تخصصی دبیر عربی با موضوع,گزارش تخصصی شغل معلم عربی,گزارش تخصصی درس عربی دهم,گزارش تخصصی عربی متوسطه,گزارش تخصصی گزارش تخصصی دبیر عربی,دانلود رایگان گزارش تخصصی عربی,گزارش تخصصی درس عربی متوسطه دوم,گزارش تخصصی درس عربی متوسطه اول,گزارش تخصصی درس عربی هشتم,گزارش تخصصی عربی هفتم,گزارش تخصصی عربی رایگان,گزارش درس عربی,گزارش تخصصی درس عربی راهنمایی,نمونه گزارش تخصصی دبیر عربی,نمونه گزارش تخصصی درس عربی,دانلود گزارش تخصصی ارزشیابی عربی,دانلود گزارش تخصصی درس عربی, ,
ارسال توسط ali ahamadi
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی