ارایه پکیج اقدام پژوهی ، گزارش تخصصی و تجربیات مدون
سایت علمی و پژوهشی ایران فایل | اقدام پژوهی | گزارش تخصصی

 

فایل ورد قابل ویرایش

توضیحی مختصر از متن فایل  :

پرورش يا تربيت «جرياني است منظم و مستمر که هدف آن هدايت رشد جسماني ، شناختي ، اخلاقي و اجتماعي يا به طور کلي رشد همه جانبه شخصيت دانش آموزان در جهت کسب و درک معارف بشري و هنجارهاي مورد پذيرش جامعه و نيز کمک به شکوفا شدن استعداد آنان است » (سيف ،1379 ، 28 ) . بر اساس چنين تعريفي پرورش يک نظام است ، نظامي که کارکرد اساسي اش شکوفا کردن استعداد و تربيت شهرونداني است که هنجارهاي مورد پذيرش جامعه راکسب کنند و متعهد به ارزشهاي آن باشند . حتي بسياري از صاحب نظران تربيتي کارکردي فراتر از کارکرد ذکر شده براي پرورش قائلند و معتقدند که القاي ارزشها و سنتها و اخلاقيات پذيرفته شده جامعه به افراد يکي از قديمي ترين ديدگاه پرورشي است ، به جاي چنين کارکردي ،نظام تربيتي بايد رشد مهارتهاي شناختي از قبيل تفکر انتقادي ، تحليل ارزشها و مهارتهاي گروهي را در کانون کارکردهاي خود قرار دهد تا زمينه ي مردم سالاري در جامعه فراهم شود . (ميلر ،1983) گروهي ديگر نيز بر اين باورند که نظام تربيتي بايد عامل تغيير و تحول اجتماعي باشد . (فريره ، 1972 )

تحليل مفاهيم و کارکردهاي ذکر شده نشان مي دهد که به هيچ وجه نمي توان مفهوم «پرورش » را با مفاهيمي چون آموزش ،تدريس و يا حرفه آموزي يکي دانست .پرورش مفومي کلي است که مي تواند ساير مفاهيم را در درون خود جاي دهد .

مفهوم آموزش برخلاف پرورش يک نظام نيست ، بلکه آموزش فعاليتي است هدفدار واز پيش طراحي شده ،که هدفش فراهم کردن فرصتها و موقعيت هايي است امر يادگيري را در درون يک نظام پرورشي تسهيل کند و سرعت بخشد .بنابراين آموزش وسيله اي است براي پرورش ، نه خود پرورش .آموزش يک فعاليت مشخص و دقيق طراحي شده است ؛پس هدفهاي آن دقيق تر و مشخصتر و زودرستر از هدفهاي پرورشي است .آموزش ممکن است با حضور معلم ويا بدون حضور معلم از طريق فيلم ،راديو ،تلويزيون و ساير رسانه ها صورت گيرد .

مفهوم تدريس به آن قسمت از فعاليت هاي آموزشي که با حضور معلم در کلاس درس اتفاق مي افتد اطلاق مي شود . تدريس بخشي از آموزش است و همچون آموزش يک سلسله فعاليت هاي منظم ، هدفدار واز پيش تعيين شده را در بر مي گيرد و هدفش ايجاد شرايط مطلوب يادگيري از سوي معلم است . به آن قسمت از فعاليت هاي آموزشي که به وسيله ي رسانه ها و بدون حضور و تعامل معلم با دانش آموزان صورت مي گيرد به هيچ وجه تدريس گفته نمي شود. بنابر اين آموزش معنايي عامتر از تدريس دارد . به عبارت ديگر مي توان گفت هر تدريسي آموزش است ،ولي هر آموزشي ممکن است تدريس نباشد . چهار ويژگي خاص در تعريف تدريس وجود دارد که عبارتند از :


لینک دانلودک

تجربیات مدون روش تدریس علوم اجتماعی


تجربیات مدون روش تدریس علوم اجتماعی

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





ارسال توسط ali ahamadi
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی