ارایه پکیج اقدام پژوهی ، گزارش تخصصی و تجربیات مدون
سایت علمی و پژوهشی ایران فایل | اقدام پژوهی | گزارش تخصصی

 

 

 

 

لینک دانلود:

مقاله تاج محل



قیمت: ۴۹۰۰۰ریال     تعداد صفحات: 40     کد محصول :4982      حجم فایل:30,8 KB      نوع فایل :rar
 

 

فایل ورد قابل ویرایش

توضیحی مختصر از متن فایل  :

 

تاج محل؛ ايده اي از قدرت و زيبايي يا نمادي از بهشت

گروه فرهنگ، کيان مهر احمدي_همايش «باغ هاي ايران و هند» با حضور تعداد زيادي از اساتيد، دانشجويان معماري و علاقمندان به تاريخ ،روز يکشنبه 19 مهرماه به همت دفتر پژوهشهاي فرهنگي در سالن گفت و گو خانه هنرمندان گشايش يافت.

در اين همايش دکتر ناصر تکميل همايون ، استاد تاريخ دانشگاه شهيد بهشتي و مدير گروه تاريخ دفتر پژوهش هاي فرهنگي درباره روابط تاريخي ايران و هند سخن گفت.سپس پروفسور «ابا کخ» از آْلمان درباره تاج محل سخنراني کرد. با اينکه در ابتدا قرار بود دکتر حسين سلطان زاده رئيس دانشکده معماري قزوين و سردبير فصلنامه فرهنگ و معماري در اين نشست درباره «باغ مزار هاي ايران» سخنراني کند اما عملا به دليل طولاني شدن سخنراني«ابا کخ» وي فقط کلياتي از بحث خود را ارائه و شرح مفصل آن را به حلسه ديگري موکول کرد.

استقبال از اين همايش آن قدر زياد بود که تعداد زيادي از دانشجويان تا آخر همايش روي زمين نشسته بودند.  دکتر تکميل همايون در ابتداي سخن ، کشورهايي را که با ايران رابطه فرهنگي دارند به سه قسمت تقسيم کرد و درباره هر يک گفت:يک سري کشورهايي هستند که تاکنون با آنها هيچ رابطه فرهنگي نداشته ايم و تازه در آغاز راه هستيم مانند برزيل يا آرژانتين.دسته دوم کشورهايي هستند مثل تاجيکستان و افغانستان که ما با آنها اشتراکات فرهنگي زيادي داريم و گويي قرن ها با هم در يک فرهنگ زندگي کرده ايم. دسته سوم کشورهايي هستند که ما از گذشته با آنها داد و ستد فرهنگي داشته ايم ولي نه مثل تاجيکستان و افغانستان به ما نزديکند نه مثل برزيل از ما دورند که اين دسته شامل کشورهايي چون هند و چين مي شود.

اين استاد تاريخ درادامه براي تبيين بيشتر نوع رابطه ايران وهند به تاثير گذاري فرهنگ و زبان

فارسي بر هندي ها اشاره کرد و گفت:شما به نام باغ هاي هندي نگاه کنيد. جهان آرا، نورافروز، فرح بخش، آرامگاه همايون، باغ انگوري، انگوري باغ، چهلستون، هشت بهشت.......وقتي نام باغ هاي هند اين اسامي باشد آن وقت ببينيد از لحاظ معماري و باغ سازي چه تاثيراتي از ما گرفته اند. وي با اشاره به لشگرکشي هاي سلطان محمود غزنوي به هند، اين نوع ايجاد رابطه را «تماس بدي» خواند و گفت هيچ کس از طريق جنگ نمي تواند چيزي را به ارمغان ببرد اما در کنار اين برخورد هي نظامي و سياسي، عرفان و تصوف ايران نيز به هند راه پيدا کرد و هند چون مثل ايران مايه عرفاني داشت توانست عرفان اسلامي را بپذيرد و از آن تاثير بگيرد.

پروفسور« اباکخ»خانم دانشمند آلماني که مدت بيست سال است درباره باغ هاي هند و مخصوصا تاج محل تحقيق مي کند نفر بعدي بود که ميکروفون را به دست گرفت. وي در آغاز شرح مفصلي درباره تاج محل داد و گفت: تاج محل يکي از باارزشترين و زيباترين ساختمان هاي مقبره گون است که امپراطور شاه جهان پنجمين پادشاه سلسله مغول(تيموريان) به عنوان آرامگاه براي همسرش ممتاز محل ساخته است.او که به زبان آلماني سخن مي گفت و سخنانش به فارسي ترجمه ميشد در ادامه به اين نکاه اشاره کرد که در عصر استعمار افراد زيادي از اين محل ديدن کرده اند و مخصوصا در قرون 18 و 19 اين بنا خيلي مورد توجه بوده است. بنا به نظر کخ ، تاج محل نه فقط يک مقبره که نماد و سمبلي از اهميت و قدرت حکومت مغول بوده است.

بناي تاج محل از يک ساختمان سفيد اصلي و دو ساختمان قرمز کوچک تر که در دو طرف بناي اصلي ساخته شده اند تشکيل شده است. کخ گفت که از حدود بيست سال پيش که مطالعه

تاج محل را آغاز کرده به اين نتيجه رسيده که « براي درک بهتر معماري اين بنا بايد اين ساختمان را در تماميت خودش ببينم نه قطعه قطعه.» در حالي که هميشه تاکيد محققان روي ساختمان اصلي که سفيد رنگ است متمرکز مي شده است.

قسمت هاي زيادي از تاج محل اکنون از بين رفته است. آن چه که امروز باقي مانده يک باغ اصلي است به نام چهار باغ و ساختمان سفيد مقبره که انگار روي يک سکو قرار گرفته و به رودخانه جامو مشرف است.پروفسور آلماني تاکيد کرد که قرار گرفتن ابن بنا کنار رودخانه نکته بسيار مثبتي براي آن است چون هم منظره جالبي دارد و هم اينکه رودخانه به انسان آرامش مي دهد.

بنا به نظر کخ چهار باغي را که اطراف تاج محل قرار گرفته، مي توانيم به چهار سوق هاي بازار تشبيه کنيم که دو راسته از دو طرف پيش مي آيند واين چهارسوق ها را قطع مي کنند.وي گفت که ممکن است در گذشته در اين منطقه کاروانسرا يا بازاري نيز موجود بوده اما هنوز قطعيت اين مسئله براي او کاملا روشن نيست.

وي تاکيد کرد که ابن بنا فقط يک مقبره نيست بلکه مجموعه اي است از بازار، کاروانسرا، باغ و مقبره که با وجود عملکردهاي متفاوت و مختلف هر يک از اين بناها، تمامي آنها خيلي خوب طراحي شده اند.

کخ که براي درک بهتر سخنراني اش مجموعه متنوعي از تصاوير و نقشه هاي تاج محل و ساختمان هاي اطرافش را نشان مي داد به بناهاي دوطرف ساختمان اشاره کرد .

اين بناها به نام قلعه سرخ شهرت دارند. وي ضمن نشان دادن تصاويري از جزئيات هر کدام

از بناها ، هارموني، نظم، تناسب و قرينه سازي آنها را ستود. در اين ساختمان ها سه نوع ستون به اسم ستون «سرو اندام»، ستون «هندسي» و ستون «طبيعي» به کاررفته است.

رنگ هاي به کار رفته در ساختمان اصلي سفيد و رنگ ساختمان هاي طرفين قرمز است. کخ گفت که استفاده از دو رنگ يکي از خصوصيات معماري عصر مغول است که بهترين جلوه اش

در تاج محل بروز کرده است.

وي بانشان دادن کنده کاري ها، نقوش به کار رفته در« مقبره» ممتاز محل و آيات قرآني که بر روي مقبره حک شده، اين بنا را ساختماني با تزئينات جالبي در خور يک مقبره و «خيلي احساس گرايانه» توصيف کرد و آن را ايده اي از قدرت و زيبايي و نمادي از بهشت خواند.
دکتر سلطان زاده، آخرين سخنران اين همايش در سخنان کوتاه اما موجزي به پيشينه باغ مزار هاي ايراني اشاره کرد و در ابتدا گفت: در آيين زرتشت، دفن اجساد مکروه بود و زرتشتيان مردگان خود را دفن نمي کردند. بنابراين زرتشتيان نه تنها مقبره اي براي خود نساختند بلکه پادشاهان ساساني هر آنچه مقبره بود به 

 

 

مقاله تاج محل

 

مقاله تاج محل

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





تاريخ : یک شنبه 8 مرداد 1396برچسب:,مقاله تاج محل,مقاله درباره تاج محل,مقالة عن تاج محل,مقال عن تاج محل بالانجليزي,مقال عن تاج محل,مقاله در مورد تاج محل,مقاله راجع به تاج محل,مقاله ای در مورد تاج محل,مقال تاج محل,مقالات عن تاج محل,تحقیق درباره تاج محل,مقاله در مورد تاج محل هند,تحقیق درباره ی تاج محل,تحقیق درباره تاج محل در هند,مطلب درباره تاج محل,تحقیق درباره تاج محل هند,مقاله ای درباره تاج محل,بحث عن تاج محل,موضوع عن تاج محل بالانجليزي,بحث عن تاج محل بالانجليزي,موضوع عن تاج محل,موضوع عن تاج محل باللغة الانجليزية,موضوع تعبير عن تاج محل,موضوع قصير عن تاج محل,تعبير عن تاج محل بالانجليزي,تقرير عن تاج محل بالانجليزي,بحث حول تاج محل بالانجليزية,موضوع عن تاج محل بالانجليزي مترجم بالعربي,موضوع عن تاج محل بالانجليزي ومترجم بالعربي,موضوع عن تاج محل بالانجليزي قصير,بحث قصير عن تاج محل,تحقیق در مورد تاج محل,تحقیق در مورد تاج محل هند,تحقيق در مورد تاج محل,تحقیق در مورد مسجد تاج محل,تحقیق در مورد تاج محل هندوستان,تحقیق کامل در مورد تاج محل,مقاله معماری تاج محل,دانلود مقاله تاج محل,مقاله درمورد تاج محل,
ارسال توسط ali ahamadi
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی