اقدام پژوهی چگونه توانستم به کمک تکنیک‌های خلاقیت, وضعیت درس ادبیات دانش آموزان سال سوم راهنمایی را
ارایه پکیج اقدام پژوهی ، گزارش تخصصی و تجربیات مدون
سایت علمی و پژوهشی ایران فایل | اقدام پژوهی | گزارش تخصصی

   تعداد صفحات: 31     کد محصول :5867      حجم فایل:53,22 KB      نوع فایل :rar 

 


 

فایل ورد قابل ویرایش

توضیحی مختصر از متن فایل  :

اقدام پژوهی چگونه توانستم به کمک تکنیک‌های خلاقیت, وضعیت درس ادبیات دانش آموزان سال سوم راهنمایی را بهبود بخشم؟

چکیده:

هدف این پژوهش بهبود وضعیت  یادگیری درس ادبیات  دانش آموزان سوم راهنمایی به روش تلفیق تکنیک‌های خلاقیت با روش‌های تدریس است. روش تحقیق از نوع اقدام پژوهی بوده و گروه نمونه شامل ۲۱ دانش آموز سال سوم راهنمایی است.

. در این اقدام پژوهی تکنیک‌های خلاقیت  (از جمله یورش فکری, تکنیک دلفی, تکنیک خلاقیت طرح شبکه ای مغز و تکنیک شوخی), را با روش‌های تدریس (از جمله  روش تدریس مباحثه و مناظره, روش تدریس فراگیری مشترک, روش تدریس تشکیل تیم‌های کلاسی و تدریس از طریق پرسش مؤثر), تلفیق کرده و  نهایتاً منجر به یادگیری اثر بخش درس ادبیات دانش آموزان سال سوم راهنمایی شد. بدین ترتیب با درک کامل مطلب و دریافت نمره‌های بالا, توسط دانش آموزا ن علاقه آن‌ها به یادگیری و فعال بودن در کلاس افزایش یافته و منجر به افزایش اعتماد به نفس و انگیزه یادگیری آن‌ها شد. همچنین مشارکت در فعالیت‌های گروهی و تعامل با گروه نیز در آن‌ها تقویت یافت.

 مقدمه

درس ادبیات فارسی یکی از مهم‌ترین دروس دانش آموزان در طی دوران تدریس آن‌ها می‌باشد. این درس برای بعضی از دانش آموزان به دلیل داشتن لغاتی فراتر از دانش آن‌ها و معانی پیچیده و اشعاری که درک آن‌ها در بعضی موارد سخت و دست نیافتنی برای آن‌هاست، از محبوبیت کمی برخوردار است.

تدریس واقعی, آموزش نحوه یادگیری است تا دانش آموزان مطالب درس را بهتر جذب, ضبط, هضم و پالایش دهند. اگر معلم چیزی را تدریس کند و تغییری رخ ندهد, یادگیری اتفاق نیفتاده است. تعلیم دادن نه تنها یک شایستگی است بلکه یک مهارت است. از این رو تعلیم دهنده باید در کار خود مجرب و متخصص باشد. معلمی هنرمند است که این شایستگی و مهرت را به نمایش می‌گذارد. (دوج, ۱۳۸۵)

بررسی وضع موجود:

در سومین روز از آغاز سال تحصیلی با شوق و علاقه خاصی که به یاددهی – یادگیری داشتم وارد کلاس شدم.  بعد ازمعرفی خود و  آشنایی دانش آموزان, توضیحاتی در خصوص درس ادبیات و  روش کار کلاس ارائه دادم. سپس شروع به تدریس کردم. انتظار داشتم دانش آموزان نیز به امر یاددهی- یادگیری علاقه ای نشان دهند اما اینگونه نبود. سعی کردم با ارائه پرسش‌هایی در حین تدریس, دانش آموزان را به مبحث درسی نزدیک تر کنم. اما کسی مشارکت  فعالی در کلاس نداشت. اکثر دانش آموزان علاقه و انگیزه ای به درس نشان نمی‌دادند. علت را از آن‌ها جویا شدم اما جواب قانع کننده ای  هم نداد. با برقراری ارتباط بیشتر, شروع به پاسخ گویی کردند و گفتند که” ما علاقه ای به این درس نداریم. هر جمله کتاب, چندین سؤال دارد. مباحث آن حفظ کردنی است  و ما قادر به حفظ آن‌ها نیستیم, مطالب آن سنگین است, حوصله خواندن آنرا نداریم و… ”. به هر نحوی  که بود کلاس را جمع و جور کرده و چند صفحه ای درس دادم و در نهایت فرصتی برای مرور مباحث تدریس شده داده و از تعدادی هم پرسش کلاسی کردم اما وضعیت رضایت بخشی نداشتند.  در جلسه بعدی نیز دانش آموزان علاقه ای به درس نشان ندادند. دانش آموزان این کلاس از نظر اخلاقی و انضباطی نیز  بسیار مشکل دار بودند به نحوی که نه تنها تحمل کلاس برای تمامی معلمان مشکل بود, حتی کنترل آن‌ها برای معاونین مدرسه نیز سخت بود. آن‌ها در کلاس درس نیز,  رفتارهای متفاوتی داشتند عده ای از آن‌ها در کلاس مشارکت نداشتند, عده ای با هم صحبت می‌کردند و مزاحم دیگران می‌شدند, عده ای هم در کلاس حضور ذهن نداشتند و برخی هم در کلاس, به درس گوش نمی‌دادند.

لینک دانلود:

اقدام پژوهی چگونه توانستم به کمک تکنیک‌های خلاقیت, وضعیت درس ادبیات دانش آموزان سال سوم راهنمایی را بهبود بخشم؟

اقدام پژوهی چگونه توانستم به کمک تکنیک‌های خلاقیت, وضعیت درس ادبیات دانش آموزان سال سوم راهنمایی را بهبود بخشم؟



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





تاريخ : یک شنبه 23 مهر 1396برچسب:,اقدام پژوهی رایگان ادبیات,اقدام پژوهی ادبیات دبیرستان,اقدام پژوهی ادبیات راهنمایی,اقدام پژوهی ادبیات فارسی راهنمایی,اقدام پژوهی ادبیات متوسطه,اقدام پژوهی درس ادبیات فارسی راهنمایی,اقدام پژوهی درس ادبیات فارسی,اقدام پژوهی درس ادبیات دبیرستان,اقدام پژوهی درس ادبیات,اقدام پژوهی درس ادبیات راهنمایی,نمونه اقدام پژوهی ادبیات متوسطه,اقدام پژوهی درس ادبیات متوسطه,اقدام پژوهی درس ادبیات فارسی دوره راهنمایی,اقدام پژوهی درس ادبیات فارسی دبیرستان,اقدام پژوهی در درس ادبیات فارسی,اقدام پژوهی درس زبان و ادبیات فارسی,اقدام پژوهی درس ادبیات متوسطه اول,اقدام پژوهی در درس ادبیات,اقدام پژوهی در مورد درس ادبیات,قدام پژوهی ادبیات فارسی,اقدام پژوهی درس ادبیات,اقدام پژوهی درس ادبیات فارسی,اقدام پژوهی دبیر ادبیات,اقدام پژوهی درس زبان فارسی,اقدام پژوهی معلم ادبیات فارسی,اقدام پژوهی دبیر ادبیات فارسی هفتم,اقدام پژوهی درس ادبیات فارسی هفتم,اقدام پژوهی دبیر ادبیات فارسی هشتم,اقدام پژوهی درس ادبیات فارسی هشتم,اقدام پژوهی دبیر ادبیات فارسی نهم,اقدام پژوهی درس ادبیات فارسی نهم,اقدام پژوهی درس ادبیات فارسی دهم,اقدام پژوهی دبیر ادبیات فارسی دهم,اقدام پژوهی ادبیات فارسی دبیرستان,اقدام پژوهی دبیر ادبیات فارسی دبیرستان,دانلود اقدام پژوهی دبیر ادبیات فارسی,دانلود اقدام پژوهی درس ادبیات فارسی,,
ارسال توسط ali ahamadi
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی